World Conference on Transport Research: kétezer tanulmány közül Hörcher Dániel és szerzőtársai a nagydíjazottak
A háromévente megtartott Közlekedéstudományi Világkonferencia idei eseményének hetvenfős tudományos bizottsága Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélte a nagydíjat a nagysebességű vasutak optimális sebességéről szóló munkáért.
A londoni Imperial College, valamint a budapesti műegyetem fiatal kutatójával a Magyar Vasút legfrissebb száma közöl interjút. Az írásból kiderül, hogy a World Conference on Transport Research keretében egy héten át többszáz előadás hangzik el a közlekedési viselkedéstudománytól a gépi tanulással támogatott forgalomirányításig a legkülönbözőbb területekről. Az idén esedékes konferenciát Montrealban tartották, ahol a hetvenfős tudományos bizottság döntése alapján a több mint kétezer beadott tanulmány közül Hörcheréké (szerzőtársak: Daniel Graham és Roger Vickerman) érdemelte ki az esemény nagydíját. A londoni Imperial College, valamint a budapesti műegyetem fiatal kutatója magyar nyelven fogadhatta az első gratulációt, hiszen a tudományos bizottság elnöke a Delfti Egyetem professzora, Tavasszy Lóránt volt.
Az interjút olvasva választ kapunk a közlekedés-közgazdaságtan mibenlétére, azaz az erőforrásainkkal való gazdálkodás tudományáról van szó, ahol erőforrás alatt az anyagiakon túl
- az utasok idejét,
- az áruszállítás megbízhatóságát,
- a rendelkezésre álló földterületet és
- más természeti erőforrásokat
is érthetünk. A közlekedés-gazdaságtan alternatívát kínál, amivel strukturáltan, kvantitatív alapon lehet a közlekedésre szánt erőforrásokkal gazdálkodni. Hörcher – korábban az iho.hu szerzője, munkatársunk, itt éppen egy Mosóczi László-interjú olvasható tőle – megjegyzi, a közlekedés-gazdaságtan nem egy technokratikus uralmat javasol, hanem egy mankót, amivel a politikus jobban átláthatja, milyen hatásai lesznek a döntéseinek, a választó pedig hatékonyabban ellenőrizheti a politikus döntéseit. Ehhez azonban két feltételnek teljesülnie kell.
- Egyrészt a szakmának és a választók többségének rendelkezniük kell alapszintű gazdálkodási ismeretekkel, hogy feltegyék a kritikus kérdéseket, mielőtt az erőforrásainkat pazarló döntések megszületnek.
- Másrészt ki kell alakítanunk azokat az alapszabályokat, amik fontos döntések előtt a várható hatások számszerűsítését és átláthatóvá tételét kötelezővé teszik.
Mindkét téren akadnak még hiányosságok Magyarországon és sok más európai országban is.
Kérdésre válaszolva szóba kerül az Európai Unió közlekedéspolitikája is, egészen pontosan az, hogy az EU a napi rutin részévé tette a közlekedésfejlesztési beavatkozásokat megelőző költség-haszon elemzést, így nem teljesen igaz, hogy pusztán politikai alapon születnek a döntések.
És, hogy maga az elismert tanulmány miről szól? Nos, a munka a nagy sebességű vasúti (NSV) fejlesztésekre, az azokat övező vitákra reflektál. A szerzőknek az a felvetése, hogy az NSV támogatását vagy elutasítását nem szabad bináris igen-nem kérdésként kezelni, hiszen a vasút sebessége egy folytonos változó, ami 360 kilométer/óráig bármilyen értéket felvehet. A tanulmányban egy hipotetikus személyszállító szolgáltatás optimális sebességét vizsgáljuk különböző körülmények között. A modell újdonsága, hogy a vasút sebességét a járatsűrűséggel, a vonatok kapacitásával és a szolgáltatás árával együtt optimalizáljuk.
További érdekfeszítő részletek a Magyar Vasútban, a lapot keressék a kiemelt újságárusoknál.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!