Westbahnbus: indulásra készen
A Stadler emeletes motorvonatok december tizenegyedikétől menetrend szerint tizenegyszer fognak felkerekedni Bécsből, hogy Salzburgig fussanak. A nap elején és végén lesznek Linz–Salzburg, illetve Linz–Bécs csonkamenetek is. A menetidő a teljes vonalon a lélektani határ három óra alatt marad majd egy perccel. Hat közbenső megállójával a Westbahn a középutat választja: se nem lassú IC (nyolc megállás, 3:05 vagy 3:09 órás menetidő), se nem Railjet (két megállás, 2:45 órás menetidő).
Nem szeretne középszer maradni a szolgáltatás minőségében: egységes osztály lesz rajta, mint a DB hamvába halt MET-jén. A cég szerint az egyetlen osztály az első osztály kényelmét nyújtja, amiben van igazság, ha azt nézzük, hogy a hatrészes villamos motorvonat mindegyik kocsijába ígérnek utaskísérőt. Külön sajtóközleményben hangsúlyozták, hogy ez az elnevezés filozófiailag különbözik a vonatkísérőtől. Új elveket komoly tapasztalattal ötvöz a cég már csak tulajdonosi strukturája okán is. Alapítója egyrészről Hans-Peter Haselsteiner, a Strabag igazgatótanácsi elnöke, másrészről Stefan Wehinger, az ÖBB volt személyszállítási vezetője. Idén nyárra pedig egy svájci cég mellett megjelent az SNCF is, hogy versenyt támasszon az ÖBB-nek. A tulajdonosok a Rail Holding nevezetű befektetési vállalatban rendelkeznek részesedéssel, a vonatokat pedig leánycége, a Westbahn Management közlekedteti.
Kevesebb mint 75 nap múlva már el is startolnak a vonatok, a Westbahn pedig megnyitotta a honlapján a jegyvásárlás lehetőségeit. Az egy útra szóló jegyek Bécs és Salzburg között 23,8 euróba kerülnek, centre pontosan annyiba, mint amennyibe az ÖBB másodosztályú jegye kerül Vorteilscarddal (az ÖBB ügyfélkártyája, amely egyszeri összeg ellenében nyújt belföldön 45–50 százalék közötti kedvezményt, nemzetközi jegyek esetében pedig 25 százalékosat). Nem rossz ajánlat, ha úgy tekintjük, hogy ezért ingyen wifit (w-lan-t) kapunk, sőt a hatrészes vonaton összesen négy kávézóban tölthetjük fel megcsappant készleteinket ételből-italból. Jegyeket az interneten (egyelőre csak Mastercard vagy EPS átutalás az elfogadott, Visa egyelőre nem), vagy a vonat fedélzetén pótdíj nélkül vehetünk. Nincsen ugyanakkor retúrkedvezmény, de a megváltott jegyek hosszú ideig érvényesek maradnak (egy útra szóló jegy esetén 12 hónap!). A cseh vasút kínálatából lehet ismerős a kilométerbank kifejezés. Nem bérlet, hanem megadott távolságot (1000, 5000 vagy 10 000 kilométer) lehet előre megvenni, amelyet két év alatt lehet leutazni, és minél több kilométert veszünk, annál olcsóbb egy kilométerre vetítve a jegy. Egyelőre nem fogadják el a vonatokon a közlekedési szövetségek jegyeit, de a Westbahn törekszik arra, hogy felvegyék az útvonalon érintett szövetségekbe. Igyekeznek a helyfoglalás rendszerét is létrehozni.
A Westbahn nemcsak a névadó vasútvonalán próbálkozik (térkép a megállóhelyekről). Ezt jelzi az, hogy amikor az ÖBB megszüntette az utolsó Graz–Linz intercityket, akkor felajánlották (itt is), hogy majd újraindítják a szolgáltatást. A meglepetésre nem kellett sokat várni, hiszen szeptember elején kiderült, hogy távolsági buszvonalak is fognak indulni Westbus márkanéven. A szolgáltatás 51 százalékos tulajdonosa a Blaguss, míg a kisebbségi pakettel a Rail Holding rendelkezik. Decemberben indulnak majd buszok. Setra S 431 emeletessel tervezik kiszolgálni a Salzburg–München Flughafen napi négy járatpárját, illetve a Bécs–Klagenfurt napi kettőjét. Háromtengelyes S 417 HD fogja kiszolgálni a Linz–Graz útvonal napi két járatpárját. S 415 HD jut majd a Linz–Prága és a Salzburg–Klagenfurt vonalak napi két-két járatpárjára. A buszok minden egyes ülőhelyéhez tartozik majd konnektor, és a w-lan is ingyenes lesz. Sőt működő WC és italautomata is rendelkezésre áll majd.