Visszatért a Tisza-tó Púposa

Vörös Attila   ·   2023.08.08. 18:00
4109_E3VA3557_230804_

A szörnyű állapotú 108-as vonal a várakozásoknál sokkal hamarabb szétverte a mozdony forgóvázait.

Minimális megszakítással, csaknem egy hónapig csörgött a Tisza-tó, miután a közvetlen budapesti sebesvonat élére szánt mozdony, a 114-es Púpos komolyabb javítást igényelt, és a 187-es Csörgő állt be a helyére. Bár a mozdony a Starté, a gép személyzetét továbbra is a MÁV Rail Tours (MRT) adta a Tisza-tó sebesvonatra – vagy ahogy sokan hívják, a Szúnyog Expresszre. A bekezdés elején említett minimális megszakítás az volt, amikor egy körre a 187-es helyett a 235-ös Púpos állt be. A gyanútlan utasoknak talán föl sem tűnt a csere, a gyanakvóbbak viszont aggódhattak, hogy mikor marad fekve a gép – ahogy a pálya menti fotósok is küldték neki a jóenergiát. Végülis a 235-ös a várakozásokat bőven felűlmúlva, csak a hazaúton, Ludasnál maradt fekve...

A MÁV Rail Tourstól megtudtuk, hogy a többi mozdonyuk ebben az időszakban azért nem állt be a 114-es helyére, mert a Starttal az a deal, hogy amíg a Púposnak futójavítása van, addig az államvasúti leány adja a gépet. A MÁV Rail Tours mozdonyai egyébként is folyamatosan pörögnek, tele van megrendelésekkel a cég, nem is tudtak volna szabad kapacitást találni. A 219-es, szintén zöld csíkos Púpost például többször is láttuk idén gyöngyösi hosszúsín-szerelvények élén, a Nohabok a recski kőfordában vannak fixen, illetve egyéb feladatokat teljesítenek.

Poroszló után robog Tiszafüred felé a Púpos a sebessel (fotók: Vörös Attila)

A 114-esre viszont az augusztus eleji visszatérése óta nem érkezett panasz. Az MRT gépe magabiztosan forog nap mint nap Hatvan és Balmazújváros között a 15502/15503-mal, a késésekért sem ő a felelős, hanem a teljesen kiszámíthatóan, minden nap összeboruló 108-as vonali forgalmi helyzet. Illetve volt még egy hatalmas késése ötödikén, amikor az előző napi vihar letarolta Budapestet, és a vasúti közlekedés őskáoszba fulladt. Szombaton a sebesvonat emiatt 220 perc késéssel állt meg Balmazújvárosban, délután pedig alig percekkel a következő heves zivatar előtt távozott már nagyjából pontosan a Tisza-tóról.

Szombaton brutális zivatar mosta el Poroszlót, percekig jég is esett. A 114-es az állomásra érkezik néhány perccel a vihar előtt a fotón

A MÁV Rail Tourstól azt is megtudtuk, hogy a 114-es Púpos forgóvázainak már érett a cseréje, de azt várták, hogy a nyarat még ezeken teljesíti majd a mozdony. Nem így lett. Bár a 80-as vonali 100 kilométeres óránkénti sebességgel való robogás sem optimális az öreg, majdnem hatvan éves vasnak, de ezt még bírná. Az igazi és sokkal nagyobb probléma

a 108-as vonal elképesztően rossz pályaállapota.

Ahogy Deák István, az MRT műszaki igazgatója fogalmaz: „Olyan felütéseket és rendellenes igénybevételeket okoz a forgóváz teljes keresztmetszetére és a komplett hajtásra a pálya, ami nem normális igénybevétel. Sajnos a Bz motorkocsik és a 418H sorozatú mozdonyok hajtásának is borzasztóan rosszat tesz. Nem véletlen a rengeteg rugótörés, nyomatéktám-alagút repedés, kenőcsőtörések, stb.”

A Púpos sem volt erre immunis, a 108-as vonal állapota olyan mértékű amortizációt okozott a forgóvázban, hogy a már meglévő kopásból eredő hibákat felerősítette, illetve több helyen repedéseket okozott benne. Ez pedig balesetveszélyes, így be kellett avatkozni: a 203-as forgóvázait kapta meg a zöld csíkos Púpos júliusban.

Egyek határában rotyog a 114-es a Szúnyog Expresszel

Sajnos a hétfő reggel viszont nem indult túl jól Hatvanban, az odáig pontosan érkező sebesvonat csak 50 perc késéssel tudta folytatni útját. A Púposért aggódók megnyugtatására, nem a 114-essel volt a baj, és rendben elvitte a vonatát végül a célállomásra, Balmazújvárosba. Itt egyébként pont hetedikétől végállomásoznak újra a személyvonatok is a 108-as vonalon: a Debrecen-környéki gyárépítések miatt a hónap végéig újabb vágányzár van érvényben a fennmaradó vonalszakaszon.

Ironikus, hogy már vagy öt éve van apróbb megszakításokkal vágányzár Balmazújváros és Debrecen között, de a pályát csak a macsi ipari park és Debrecen között építették át. Pedig érdemes lenne költeni a többi részére is a vonalnak, mert így egyre közelebb kerülünk a lassújelek kitűzéséhez, ami komoly versenyhátrányt okozna az állítólag reneszánszát élő vasútnak. Aki nemcsak Púpost, de klasszik Csörgőket is fotózna, most menjen a Hortobágyra, augusztus 28. után papíron már Uzsgyikkal indul újra a Debrecen–Füzesabony–Eger viszonylatú interrégiókkal a személyforgalom.

Poroszló határában a nagyjából pontos Púpos

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek