Visszatérhet Vasco da Gama, de hajók helyett már a sínekre
A Medway magán-vasúttársaság naponta indítana a híres portugál felfedezőről elnevezett, közvetlen intermodális tehervonatot Portugália és Németország között.
A portugáliai intermodális terminálokat a németországi Stuttgarttal összekötő szolgáltatás az idei év utolsó negyedében indulhat a portugáliai Medway szerint. Az általános dolgokat továbbító fuvarok kezdetben a francia–spanyol határon fekvő Irúnon keresztül közlekednének; a rakományokat hordozó teherkocsikat itt váltanák át a spanyol rendszerű, 1668 milliméteres széles nyomtávúról az Európában általános normál nyomtávúra. Az írúni átrakodás lehetőséget ad arra, hogy a vonatok más irányokba tartó árukat is szállíthassanak. A várhatóan 28 cserefelépítményt szállító szerelvények körülbelül 72 óra, vagyis 3 nap alatt teszik majd meg a távot.
Németország és Portugália között már korábban is próbálkoztak közvetlen tehervonatok indításával: a Volkswagen autóipari konszern vasúton tervezett szállítani alkatrészeket portugáliai összeszerelő üzemeibe. A projekt azonban soha nem valósult meg, mivel nem sikerült útvonalengedélyeket szerezniük Franciaországban. A Medway azonban hisz abban, hogy a páneurópai útvonalkiosztási folyamat fejlesztése növelni fogja a fuvar sikerességének esélyeit.
Portugáliában eddig két lehetséges intermodális terminált választottak ki a fuvarok kiindulási és célpontjának: a Beira Alta vonalon fekvő guardait, valamint az észak–déli fővonalon található pampilhosait. E két létesítményből szolgálnák ki vasúton általános szállítmányokkal az egész országot. Az Európa többi része felé irányuló nemzetközi vasúti kapcsolat várhatóan javulni fog az év végén, ugyanis ekkor adják vissza a forgalomnak a tizenkét éve felújítás alatt álló Covilhã–Guarda vonalat.
A lisszaboni központú Medway az Olaszországban alapított, de genfi székhelyű logisztikai cég, a konténerhajózásban globális szinten vezető MSC (Mediterranean Shipping Company) leányvállalata. A portugál cég 2016-ban vált ismertté, amikor felvásárolta a portugál államvasút CP teherszállítási ágát, a CP Cargát, annak privatizálásakor. A Midway azóta Spanyolországra is kiterjesztette szolgáltatásait, mindkét országban belföldi és nemzetközi fuvarokat egyaránt teljesít.
A vállalat jelentős pénzeket költ az intermodális üzletágra, például Famalicão közelében, Lousadónál fog nyitni az év végén egy új, 200 ezer négyzetméter alapterületű terminált, 55 millió eurós (húszmilliárd forintos) költséggel. A létesítmény tízezer TEU (húsz láb hosszú szabvány konténer) kapacitást fog nyújtani, a hat vágány pedig akár 750 méter hosszú szerelvényeket is fogadhat, ezzel kategóriájában a legnagyobb lesz az Ibériai-félszigeten a Medway szerint. A beruházás célja a közeli Sines és Leixões kikötők növekvő konténerforgalmának kihasználása – számol be a Railway Gazette.
(Nyitókép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!