Virágzik a műbőrbiznisz

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.07.10. 11:15
kiskep

Szinte a semmiből csinál pénzt a Cseh Vasutak. A Magyarországon is jól ismert, sokáig a csehszlovák bejáró vonatok zömét alkotó bautzeni gyártmányú B sorozatú vasúti kocsikat a nyári szezonra Lengyelországba kölcsönözték. A PKP IC harminc B „bőrülésest” bérel a Cseh Vasutaktól a nyári időszakban megnövekedett utasforgalom miatt. Az üzlet pénzügyi részleteit egyik vasúttársaság sem hozta nyilvánosságra, de annyi bizonyos, mindenképpen jövedelmező lehet. Már csak azért is, mert egyébként az elavult, nyolcvanas évek első felében gyártott kocsik nagy része tárolóvágányokon töltené a nyarat, így viszont forgalomban vannak, pénzt hoznak a házhoz.

Ez az igazi bautzeni<br>fotók: a szerző

Nem először történik, hogy a Csehországban a vasúti forgalomból kiszoruló bautzeni kocsikat bérbe adják a csehek. A Fico által 2014. november végén bevezetett ingyenes utazásra vonatkozó intézkedést követően a szlovák ZSSK vasúttársaság is a csehekhez fordult, hogy bérbe vegyen jó néhány másodosztályú kocsit – akkor is ezeket a koros kocsikat adták bérbe a csehek. A ZSSK akkor egy vasúti kocsiért 150 eurót fizetett naponta.

A kipofozott változat

A Cseh Vasutaknak jelenleg körülbelül 370 keletnémet gyártmányú kocsija van, ezek közül a vasúttársaság 250-et még mindig aktívan használ. Az elmúlt években azért némi felújításon átestek a kocsik, kicserélték például a belső burkolatokat, felújították a WC-ket, a műbőr üléshuzatot pedig kék kárpit váltotta fel. A kocsik konstrukcióját tekintve viszont maradt minden a régiben.

Vonatra váró személyzet Prágában

Petr Šťáhlavský, a ČD szóvivője szerint feltehetően két éven belül teljesen eltűnnek a bautzeni kocsik a cseh vasúthálózatról. A jelenlegi InterPanter-beszerzés, valamint a Bp sorozatú kocsik felújítása csak megerősítik a feltevést. Napjainkban még mindig vannak olyan vonalak, ahol a gyorsvonatokat ezekből a régi kocsikból állítják ki – ilyen például a Prága–Děčín, vagy a Prága–Česká Třebová–Brno vonal. A Prága–Pilsen–Cheb, vagy a Prága–České Budějovice vonalakról már csaknem eltűntek, csak hétvégi mentesítő kocsikként közlekednek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek