Villamosítási gigaprojekt Lettországban

iho   ·   2013.03.10. 14:00
400px_ldz

Az Európai Unió 400 millió lett latot, körülbelül 750 millió dollárnak megfelelő összeget különít el Lettország vasúthálózatának villamosítására – jelentette be a fejlesztési programot a lett közlekedési minisztérium. A munkák előreláthatólag 2013 végétől 2020-ig tartanak.

A villamosítási program által a lett főváros, Riga elővárosi vonalain, a jelenleg még csak Aizkraukléig villamosított, 218 kilométer hosszú Riga–Daugavpils vonal teljes hosszán, sőt a Rēzekne, Krustpils és Ventspils felé tartó pályákon is felvehetnék a villamos vontatást. Az Európai Bizottság azért döntött e vonalak villamosítása mellett, mivel teherszállítás szempontjából ezeken zajlik a legnagyobb forgalom.

Lett 2M62U dízelmozdony húzza füstölve tehervonatát. Az évtized végére az összes jelentős forgalmú vonalon villanymozdonyok válthatják az elavult, környezetszennyező gépeket a villamosításnak köszönhetően.<br>(fotó: Ilkka Siisalo)

Mivel a villamosítás által az eddig használt dízelvontatású gépek és szerelvények helyett korszerűbb, villamos meghajtású gördülőállományt lehet felhasználni, a lett vasúti szolgáltatóknak be kell fektetni a cserébe: a régi szerelvények leváltása összesen nagyjából 800 millió latba kerül majd.

Lettország állami vasútjának, az LDz-nek (Latvijas Dzelzceļš) a teherszállításért felelős leányvállalata, az LDz Cargo az ország vasúti teherszállításának körülbelül háromnegyedét látja el. Az elsősorban dízelmozdonyokat használó vállalat számításai szerint félmilliárd lat szükséges a villanygépek beszerzéséhez. Azonban az LDz a versenyjogi szabályok miatt nem juthat pénzügyi forráshoz se az államtól, se akármilyen európai banki hitelből.

Az LDz Cargo villamosítási projektvezetője szerint a korosodó dízelmozdonyok lecserélésével a vállalat megspórolhatja az eddig üzemanyagra költött pénzt, amit további fejlesztésekre fordíthatnak. Az LDz Cargo számításai szerint önerőből csak 2030-ra tudnák befejezni a villamosítási projektet, így mindenképpen hitelre lesz szükségük ahhoz, hogy el tudjanak készülni a 2020-as határidőre – számol be az International Railway Journal.

Lettország vasúti térképe<br>(forrás: mapsofworld.com)

Lettország vasútja alapvetően az orosz, széles nyomtávval megegyezően, 1520 milliméteres rendszerrel épült ki, azonban 33 kilométernyi keskeny, 750 milliméter nyomközű pálya is található Gulbene és Aluksne között. A vasúthálózat teljes hosszúsága megközelítőleg 2300 kilométer, amiből jelenleg még csak 257 kilométer villamosított. Elektromos vontatással a legnagyobb távon a Riga–Daugavpils vonal Aizkraukléig tartó, 82 kilométeres szakasza használható. Villamosítottak továbbá a fővárost Jelgavával összekötő 43 kilométeres, az 52 kilométer hosszú Zemitāni–Skulte, és a 65 kilométeres Torņakalns–Tukums vonalak, valamint a Riga és Jugla közötti pályaszakasz.

Az LDz jelenleg körülbelül kétszáz, túlnyomórészt szovjet és orosz gyártású dízelmozdonyt, negyven villamos motorvonatot, és szintén negyven dízel motorvonatot használ. Lettországnak minden szomszédos országgal (Oroszország, Litvánia, Észtország, Belorusszia) van közvetlen vasúti kapcsolata; Moszkvába, Szentpétervárra és Vilniusba naponta járnak közvetlen éjszakai vonatok.

Kapcsolódó hírek