Változó terek Budapesten

iho   ·   2017.04.15. 08:45
00kicsi

A 2013-ban indult TÉR_KÖZ városrehabilitációs programban a főváros kerületei indulhatnak különböző összegű fejlesztési pénzekért, néha igazán nagyívű, sőt meglepő ötletekkel találkozhatunk. Az Index Urbanista blogja részletesen, kerületenként közli a terveket, ezek közül kettő: az Arany János utcai metróállomás környéke (Podmaniczky Frigyes tér) és a Batthyány tér érdemel több figyelmet.

Trolivégállomás és tárolóhely helyett tengelyben fordulás az Arany János utcánál? (Kemsei Zoltán felvételei)

A Podmaniczky Frigyes tér a mai arcát 1981-ben, a 3-as metróvonal Lehel (akkor Élmunkás) térig történő hosszabbításával nyerte el. Mivel a Nyugati (Marx) teret is átépítették, megszűnt a 72-es, 73-as trolibuszok Nyugati pályaudvari (valójában Jókai utcai) végállomása, a két vonalat itt csatlakoztatták egy tárolóhellyel is ellátott hurokvégállomással a metróhoz. A mostani pályázatban – amire az igényelt félmilliárd helyett csupán háromszázmillió forintot kaptak – a trolivégállomás jó részének felhasználásával alakítanának ki új közösségi teret, az eddig leginkább illegális szemétgyűjtőként funkcionáló növénykazettákat elbontanák, helyettük fásítanának. Közlekedésileg az igazán nagy durranás a trolik végállomásának Bajcsy-Zsilinszky útra történő áthelyezése lenne. Rajz hiányában azonban csak feltételezni lehet a tengelyben fordulást, ez viszont az amúgy is be-beduguló út forgalmában okozna további akadályokat.

A Fonódó átadása előtti pillnatkép a Batthyány térről: a nosztalgiabusszal búcsúzó 86-os és a Széll Kálmán tér rekonstrukciója miatt terelt 22A autóbuszok a tervezett új végállomás helyén állnak

A budavári önkormányzat a Batthyány térre szentelne nagyobb figyelmet, és – látszólag – itt is a tömegközlekedés rovására. A buszvégálllomás területéből vennének el – igaz, a fonódó villamoshálózat, a tér észak–déli, könnyebb tömegközlekedési átjárhatósága óta a végállomási funkció kissé csökkent. Az alapvető terveken 2010 óta nem változtattak, a teret körbejáró buszok egy, a tér északi oldalán kiépítendő végállomáson fordulnának meg. A becsült egymilliárdos költségből azonban ennek alig több mint negyede, 270 millió forint az, amit a TÉR-KÖZ programban erre a célra fordítanának.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.