Ukrajna nyugati harci gépeket akar!

iho/repülés   ·   2021.04.17. 12:00
35071200_1663671663751132_8778065764566433792_n

Kik lesznek gyorsabbak, az amerikaiak vagy a franciák? Netán az oroszok, akik nem várják meg, míg Kijev megújítja a légierejét?

Az orosz csapatokkal két fronton szembenéző ukrán vezetés nyilvánosságra hozta tervét, amit persze már jó ideje latolgatnak a nemzetközi szakértők, miszerint nem orosz gyártmányú gépekkel akarja felszerelni légierejét.

A Breaking Defense kiemeli, Kijev nem akarja a lengyel példát követni, vagyis nem akar vegyes gépparkot: teljes egészében le akarja cserélni a szovjet időkben gyártott MiG-29-eseit és Szu-27-eseit. Ezzel Ukrajna hatékonyabb NATO-partnerré válhat, de a portál szakértői kétlik, hogy ez rövid távon lenne vezető prioritás az észak-atlanti vezetés számára.

B-52-esek ukrán légtérben, ukrán kísérőkkel (fotók: Ukrán Védelmi Minisztérium, Facebook)

Amerikai gépek vásárlása nyilván javítaná Ukrajna együttműködési képességét a NATO-val, ami kritikus kérdés annak az országnak az esetében, amelynek leghosszabbak a határai Oroszországgal. Ugyanakkor meglehetősen hosszú időbe telne, hogy Ukrajnát felszereljék a legmodernebb amerikai hardverrel.

Egy szakértő javaslata szerint a megfelelő az lenne, amit viszonylag hamar meg lehetne valósítani, hogy az ukrán légierő először F-15C/D harci gépeket, E-2C-2000 Hawkeye légi harcálláspontokat és KC-135R tankereket kapjon, ugyanis ezekből a gépekből bőven vannak lekonzervált példányok az Egyesült Államokban. A korosabb F-15-ösöket fel lehet javítani a mostani igények szerint, majd később lecserélhetőek lennének a típus új, illetve újonnan is gyártandó F-15EX változatára.

An-26. Szu-27, Szu-25

Ukrajna ugyanakkor, folytatódik az elemzés, nem rendelkezik a beszerzésekhez szükséges forrásokkal. A gépekhez kellenek az üzemeltetéshez szükséges rendszerek és a modern fegyverek is, és mindennek gyors leszálltása nem tűnik kivitelezhetőnek, nem beszélve a gépek és a rendszerek pilótáinak és kezelőinek kiképzéséről.

Eddig csak amerikai technika át- és eladásáról volt szó, de az elemzés felveti, hogy a franciák gyorsabban mozdulhatnak. Sőt, jelentések szerint Párizs máris kész ajánlatot tenni Dassault Rafale harci gépek eladására, a francia elnök idén esedékes ukrajnai látogatásán ez vezető téma lesz, hangzik az összefoglaló, amelyben kiemelik, hogy a washingtoni adminisztrációhoz képest a francia hadiiparnak hatékonyabb a kereskedelmi szervezete.

Mi-24-esek a földi erők támogatására

A latolgatások szerint a Rafale harci gépek eladásának az lenne a feltétele és talán részben ellentételezése, hogy a francia SAFRAN-csoport megszerezhesse az ukrán Motor Sich hajtóműgyártó konszernt, ami azért is lenne megnyugtató megoldás, mert létezik a gyárra már kínai ajánlat is, ami miatt az amerikaiak komolyan aggódnak.

A mostani feszült helyzetben, amikor komoly orosz katonai felvonulás zajlik két körzetben is, Washington részéről különösen fontos lenne a kiállás Ukrajna mellett. Ami mellesleg hosszú távon is meghatározhatja a NATO szavahihetőségét, és ezzel a következő időszak katonai üzleteinek kilátásait, hangsúlyozza egy lengyel szakértő.

A 27-es Szuhojok  kizárólag légtérvédelmi feladatokat látnak el

Mindeközben Moszkva másfelé is figyel, Bulgáriában nemrég utasítottak ki orosz diplomatákat, akik Szófia szerint kémtevékenységet folytattak, a céljuk pedig az volt, hogy a bolgárok révén jussanak adatokhoz a legmodernebb F-16-osról, különös tekintettel a Block 70-es gépek radarjára, merthogy Bulgária már bejelentette ezek megvásárlását. Ha Ukrajkna még az újrafegyverkezés előtt destabilizálódik, és Bulgária megbízhatósága megkérdőjeleződik, az mérhetetlen problémákat okoz a Biden-adminisztrációnak – idézett a portál egy korábbi NATO-hivatalosságot.

A hozzáférhető adatok szerint az ukrán légierő negyvenkét különféle verzióban gyártott Szuhoj Szu-27-eséből csak tizenhat képes bevetést repülni, a nyolcvan MiG-29-esből pedig huszonnégy. Nagyobb mennyiségben léteznek Szu-24-es bombázók a légiflottában, de ezek közül is csak huszonnyolc van aktív állományban, a negyvenhat Szu-25-ös támadóból huszonnégy repül. Esetleges konfliktus esetében negyvennyolc Mi-24-es helikopter támogatná a földi csapatokat. Ukrajnába a Szovjetunió széthullása óta nem került a légierőhöz új harci gép, vagyis a legfiatalabb példányok is harminc év körüliek. Ennek a légi haderőnek az átállítása nyugati technikára évekbe és dollármilliárdokba kerül.

A szélestörzsű szállítógép, az Il-76-os

És ha netán rövid időn belül sikerülne az ukránok 125 példányát modern nyugati harci gépekre cserélni, Oroszország mintegy ötszáz gépe állomásozik csapásmérésre készen a határtól nem túl nagy távolságra. Ezért van olyan szakértő is, aki azt mondja, gyorsabb és a helyzethez képest hatékonyabb segítség lenne az ukrajnai hadsereget először megfelelő légvédelmi és az elektronikus hadviselésre alkalmas eszközökkel, valamint drónokkal felszerelni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek