Újra külön november elsejétől

iho   ·   2016.10.26. 16:15
00kicsi

Talán egy rossz házassághoz vagy egy se veled-se nélküled kapcsolathoz lehetne leginkább hasonlítani a fővárosi tömegközlekedési cégek (BSZKRT, BKV) viszonyát a helyiérdekűhöz. Egy falat, amelyet mintha sem lenyelni, sem pedig kiköpni nem tudnának, vagy csak az elmúlt több mint egy évszázadban sem sikerült az elővárosokba, agglomerációba kifutó járatok státuszát végérvényesen tisztázni? Magyarországon egyedi ez a jelenség, egyetlen nagyobb városnak sincs ehhez hasonló elővárosi hálózata, a miskolci, debreceni helyiérdekűnek szánt vasutak hol a városi vasútba, hol pedig a nagyvasútba integrálódtak nyom nélkül. Búcsúztatja a HÉV-et a BKV is, a negyvennyolc éves házasság után a válást 2016. augusztus 31-én mondták ki, békítő tárgyalás helyett emlékkiállítást rendeztek a Földalatti Vasúti Múzeumban. Értesülések szerint a HÉV üzemeltetését egy idő után (2017-re teszik a prognózisok) a MÁV venné át, azaz az infrastruktúra a pályavasúthoz, a személyszállítás a Starthoz tartozna majd.

Mielőtt ennyire előrerohannánk, pillantsunk rá a hamarosan életbe lépő alapszabályra és üzletszabályzatra! A társaság tizenegymilliárd forintnyi alaptőkével kezdi meg működését, amely egyetlen tulajdonos, az alapító Fővárosi Önkormányzat kezében van. Az alapító dönt egy személyben a hitelfelvételről és egyéb, adósságot képező pénzügyi intézkedésről. Amíg a részvények egy kézben vannak, a részvényes minden, a Polgári Törvénykönyv vagy a közgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésben egyedül dönt. Ügydöntő felügyelőbizottságot kell létrehozni, amely bíróságok és más hatóságok előtt képviseli a céget, elkészíti az éves üzleti tervet és az ingatlangazdálkodási tervet, megköti illetve módosítja a Kollektív Szerződést. Az igazgatási jogokat vezető tisztségviselőként a vezérigazgató (egy szeptemberi sajtóközlemény szerint Feldmann Márton, a MÁV-Start jelenlegi értékesítési vezérigazgató-helyettese) gyakorolja.

A BKV kiállítással búcsúztatja a HÉV-et a Földalatti Vasúti Múzeumban (fotó: Kemsei Zoltán)

Az üzletszabályzat tisztázza a BHÉV Zrt. és a BKK viszonyát, a jegy- és bérletárusítást, -ellenőrzést, a bevételek kezelését a Budapest területére közlekedésszervezőként kijelölt BKK végzi. Tartalmazza a díj ellenében végzett menetrend szerinti, különjárati, külön célú menetrend szerinti személyszállítás szabályait, az utazási feltételeket.

Az előre tervezett utastájékoztatási feladatokat továbbra is a BKK látja el (bár a Futár-rendszerben a HÉV még nem szerepel), a járműveken és az állomásokon a hangos utastájékoztatás a BHÉV feladata lesz. A rendkívüli helyzetekben történő utastájékoztatást megosztva, ám közelebbről meg nem jelölt módon végzik. A közlekedésszervező BKK és a szolgáltató BHÉV egyaránt jogosult az állomásokon és a szerelvényeken biztonságtechnikai berendezésen keresztül megfigyelést végezni, kép- és hangfelvételt készíteni. Az utaspanaszokat szintén a BKK központi ügyfélszolgálata kezeli majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.