Újabb orosz támadás a Boeing 737-es ellen!
Az Államközi Légügyi Bizottság először szólalt meg a Flydubai rosztovi katasztrófája óta, mondandójának lényege: a lezuhant Boeing 737-es repülési adatrögzítőjének előzetes elemzése során a kivizsgálók nem találták nyomát annak, hogy a gép rendszereinek valamelyike, bármely alkatrésze hibásan működött, elromlott volna. Ugyanakkor ennek némiképp ellentmondó módon a közlemény szerint a bizottság megvizsgálja a gép kormányrendszerét, és a Boeingtól mind a rendszerek működéséről, mind hasonló, Boeing-gépeket érintő balesetekről dokumentációt kér.
Vagyis most nincs nyoma technikai hibának, de – hátha mégis lesz...
Már a Flydubai balesete utáni első napokban is megjelentek az orosz sajtóban olyan feltételezések, amelyek a gép lezuhanását a Rosztov-Don repülőtéren kizárólag egyfajta műszaki hibával magyarázták. Mint erről beszámoltunk, ezekben a közlésekben, amelyek a vizsgálat kiszivárogtatott információira hivatkoztak, egyszerre többféle probléma keveredik, a magassági kormány, illetve az egész vízszintes vezérsík mozgató mechanizmusának beragadása, harmadik verzióként a magassági trimm elfutása.
Azt is jeleztük, hasonló „kampány” indult tavaly ősszel a 2013-ban történt kazanyi katasztrófa kapcsán a 737-esek letiltása érdekében. Egyelőre annyi hasonlóság biztosan van a két baleset között, hogy mindkét esetben rossz időjárási viszonyok közepette rosszul végrehajtott megközelítés megszakítása történt Boeing 737-essel, ami aztán a gép lezuhanásába torkollott. A Tatarstan balesete esetében a vizsgálatok végeredménye szerint pilótahiba miatt, a rosztovi katasztrófa vizsgálata csak hetek múlva tarthat az előzetes jelentésnél.
Amikor a MAK, az Államközi Légügyi Bizottság 2015 novemberében megpróbálta felfüggeszteni a 737-esek repülését Oroszországban, hamar kiderült, ennek a szervezetnek erre nincs is jogosultsága, a légialkalmassági engedély visszavonására hivatott másik intézmény, a Roszaviacija ezt a lépést megtagadta, és a dolog akkor annyiban maradt.
Most ismét a MAK felől lehetett tehát hallani a vizsgálat legelső eredményeit is bőven megelőző véleményeket a technikai problémáról. Sőt, a 737-esek letiltása mondhatni félhivatalos társadalmi igénnyé nőtte ki magát: az úgynevezett Társadalmi Kamara elnöke, Artyom Kirjanov szólította fel mindkét állami intézményt arra, hogy tiltsa a földre az Oroszországban üzemeltetett egyfolyosós Boeingokat.
Ugyan az angol nyelvű beszámolók úgy fogalmaznak, ez a bizonyos szervezet egy orosz kormányintézmény, ez csak félig-meddig igaz: elméletileg civil szervezet, amelyről azonban feltételezhető, hogy a hivatalos hatalmi közegtől sincs távol.
A kamara egyrészt arra szólítja fel mindkét hatósági intézményt, hogy működjön együtt a IATA, csakúgy mint a Boeing illetékeseivel annak érdekében, hogy a gyártó és a repülőgépe „teljesítse a biztonsági normákat”, vagyis ezzel azt állítja, hogy a cég és a típus, amelyekből világszerte többezer példány repül, ezeket a sztenderdeket most nem éri el.
Ugyanakkor a Társadalmi Kamara a MAK-hoz hasonlóan „technikai információkat” kér a gépről, különös tekintettel – az oldalkormányra. Vagyis arra a kormányfelületre, ami nem az eddig „vád alá helyezett” vízszintes, hanem a függőleges vezérsíkon dolgozik, innentől kezdve tehát az ügy még bonyolultabb.
Mindenesetre a Kamara követeléseiről beszámoló Szputnyik című orosz portál már úgy fogalmaz: „Lehet, hogy Oroszország felfüggeszti a Boeing 737-es légialkalmassági engedélyét.” Mindeközben más kiszivárogtatások egészen más lehetséges okokról szólnak, úgymint a pilóták egymásnak ellentmondó döntéseiről, a robotpilóta kikapcsolásáról és hasonló elemekről – műszaki hiba nélkül.
Némi tanulsággal szolgál a Szputnyik cikkét kísérő néhány hozzászólás is: például a heves kiállás Oroszország és az orosz technika mellett. Valaki egyenesen azt kérdezi, miért nem vásárolnak a nyugatiak is inkább orosz repülőgépeket? Lehet, hogy a kérdés merő irónia, egy amerikai egyetem felől került az oldalra; az biztos, hogy ma Oroszországban praktikusan nincs olyan, már sorozatgyártásban lévő, modernnek számító repülőgép az A320-as és a B-737-es gépcsaládok kategóriájában, amit az orosz légitársaságok beszerezhetnének.
Lesz majd, az Irkut MSz-21-ese, de ennek még csak most szerelik az első tesztpéldányát. Vagyis kicsit még az is korainak tűnik, hogy ennek az új típusnak nyissanak több tért az oroszországi légitársaságoknál, ha sikerülne kikényszeríteni a több mint száz 737-est a jelenlegi orosz üzemeltetők flottáiból. Ugyanakkor kétségkívül már az is komoly „eredmény” lenne, ha az oroszországi légicégek törölnék azt a mintegy hatvan gépre szóló rendelést, amelyeknek mostanság esedékes a leszállítása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!