Új orosz kötelék: a Krím Szárnyai, Jak-130-asokkal
Európai repülőnapi előzetesünkben már jeleztük, hogy Moszkvában, május 9-én, a Győzelem Napján a Vörös tér felett egy új orosz katonai formáció bemutatkozása várható.
Az orosz légierő friss csoportja az Irkut új kétüléses oktatógépével, a Jak-130-assal repül. A modern konstrukció az olasz Aermacchi M-346-os orosz megfelelője, és elsősorban a negyedik-ötödik generációs orosz harci gépek, a Szu-30/35-ösök és a T-50 PAK-FA pilótáinak képzésére használják. Ugyanakkor a gép könnyű támadó feladatkörben is üzemeltethető, kilenc felfüggesztési ponttal és három tonnányi fegyverterheléssel.
Az Aleniával zajló közös fejlesztésből olyan gép született, amelyet a partnerek mind a nyugati, mind a keleti piacokon sikeresnek reméltek, különösen ott, ahol az igazán modern harci gépekhez kapcsolódó képzés ugyancsak modern, glass-cockpittal repülő sugárhajtású gyakorlógépet igényel. Ehhez képest a Jak-változatból Oroszországon kívül Algéria, Líbia és Vietnam rendelt, de Algéria már 2011-ben lefújta a maga üzletét, aztán a líbiai belháború elsodorta azt a megrendelést, és a Szíriával kötött megállapodás is a háborúnak esett áldozatául, miután nemzetközi megállapodás tiltja a gyártóknak, hogy akár a damaszkuszi kormánynak, akár az ellene harcoló felkelőknek fegyvert szállítsanak, igaz, Moszkva a Jak-130-asokat iskolagép-besorolással akarta átadni a szíreknek.
Ezeken az országokon kívül még Fehéroroszország és Banglades iratkozott fel a vásárlók listájára, de van a gép iránt további érdeklődés Latin-Amerikában, szó volt egy esetleges szerbiai megrendelésről, és szívesen eladnák az oroszok a gépet Vietnamnak és Mongóliának is.
Egy kisebb, tizenegy példányos sorozat leszállítása után 2011-ben kötött az orosz légierő az Irkuttal megállapodást további hatvanöt példányra. 2014-ben is kapott a légierő Jak-130-asokat és szerepel a gép az idei átvételi tervekben is, de hogy pontosan hányat állítanak hadrendbe, arról a légierő legutóbbi sajtóértekezletén nem hangzott el szám (a többi típusról sem).
Hogy a gépet mint egy új bemutató kötelék típusát is bevetik, arról már korábban is voltak hírek, a kérdés inkább az volt, mi lesz a többiekkel. A „Fecskék” MiG-29-esekkel, a nálunk Kecskeméten is fellépett „Orosz Lovagok” Szu-27-esekkel repülnek, és létezik egy lipetszki Szu-27-es kötelék is, az „Orosz Sólymok”, plusz egy helikopteres bemutató csoport, amely Mi-28-asokkal dolgozik.
A korábbi információk arról szóltak, hogy a szuhojos és miges csapatok helyett lép majd fel az új formáció, mostani közlések azonban semmiben nem utalnak arra, hogy a többi csapat eltűnne a színről. Ha tehát május 9-én valóban megjelennek a Szuhojok és a MiG-ek is a Vörös tér felett, az annyit jelent, hogy az orosz légierő a világon egyedülálló módon három harci gépes, egy kiképző gépes és egy helikopteres köteléket, tehát öt formációt tart fenn, ami nyilván erősíti az orosz hadigépezet erejének és kiterjedtségének képzetét.
A The Aviationist szerint az orosz légierő szóvivője már azt is elmondta, hogy a Jakok repülik majd a Nyesztyerov-loopingot, a Tulipánt (nálunk inkább Rózsának emlegetik) és a palást-kötelékorsót is.
A most bemutatkozó négygépes kötelék (plusz két tartalék) ugyanakkor a nevében is fontos jelzést küld a külvilágnak, a „Krilja Tavridi” ugyanis az illető félsziget ókori görög elnevezésére utalva úgy fordítható: „A Krím Szárnyai”. Ami egyértelmű utalás Oroszország 2014. évi területi hódítására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!