Új károsanyagkibocsátás-mérő technológia várható

iho   ·   2017.11.16. 09:51

Új, kipufogógáz emisszió mérési technológia fejlesztésébe kezdett az Energotest Kft. és a Contireg Mérnökiroda Kft. a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatóival együttműködve. A 713 millió forintos uniós támogatással megvalósuló hároméves kutatás-fejlesztési projektet célja, olyan gépjárművekbe szerelhető tesztberendezés fejlesztése, amely közel valós időben, szelektív módon képes a kipufogógáz-összetételt mérni, elemezni. A műszer várhatóan egyszerre teszi lehetővé az emissziós bázisú motordiagnosztikát, illetve a környezetterhelés meghatározást valós menetkörülmények között. Szabó Gábor, az egyetem rektora a projektet bemutató sajtótájékoztatón elmondta, egyre nagyobb az igény olyan technológiákra, amelyek alkalmasak arra, hogy menet közben mérjék a gépjárművek károsanyag-kibocsátását.

Az egyetem tájékoztatása szerint több mint húsz éve dolgozták ki a személygépjárművek emissziós mérési elvét. Az eltelt időszak alatt kifejlesztett módszerek a nitrogén-oxidok mérésében nem vezettek áttöréshez, amit e szennyező anyagok szintje folyamatosan igazol. A gépjárművek számának drasztikus emelkedésével együtt nő az igény az emisszióval kapcsolatos ismeretek bővítésére.

Az egyetem kutatói a lézertechnológiáért, a fotoakusztikus mérésekért, a két cég szakembere a mérés-adatgyűjtésért felelős a projectben. – A jelenlegi részecskekibocsátás mérésére alkalmazott technológiákat a fedélzeti műszer lézeres-fotoakusztikus analizátor egysége várhatóan szinte minden fontos paraméterében felül fogja múlni. Így olyan újszerű, az emissziós bázisú motorfejlesztéshez elengedhetetlenül szükséges mennyiségi és minőségi információkhoz juttatja majd az autógyártókat, melyek révén hatékonyabb, az egyre szigorodó kibocsátási normáknak is eleget tevő dízel- vagy benzinüzemű motorok fejlesztése válik lehetővé – fejtette ki Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója.

Az egyetem tájékoztatása szerint a gépjárművekbe könnyen beintegrálható berendezés egyedülálló lesz a piacon, megnyitva az utat a gépjárművekbe integrálható intelligens vezérlő technológiák fejlesztése felé. Fő célpiaca az autógyárak mellett, a hozzájuk kapcsolódó méréstechnikai kutató-fejlesztő, illetve minősítő intézmények, valamint hatóságok és ellenőrző szakmai szervezetek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.