Új buszalváz-összeszerelő üzem Kolumbiában

Ács Attila   ·   2012.02.28. 09:00
mercedes1016_fooldal

Dél-Amerikában Brazília és Argentína után Kolumbia számít a Daimler legnagyobb piacának, a cég ezért február közepén új összeszerelő üzemet nyitott az ország fővárosában, Bogotában. Jelenleg a kimondottan a helyi piacra szánt Mercedes 1016 és a Thomas EF 1723 típusú autóbuszalvázak készülnek itt, amelyek úgynevezett CKD (complete knock-down) kivitelben érkeznek Németországból, illetve az USA-ból.

Az alvázakra szerelt motorok emissziós normái megfelelnek az Euro IV-es környezetvédelmi normának (jelenleg még ez van érvényben Kolumbiában), illetve kérésre az Euro V-ös normának is. A helyben készült alkatrészek aránya 10 százalék, de ezt szeretnék a jövőben 18 százalékra emelni.

Mercedes-Benz 1016 típusú alváz nyersen, és már karosszálva<br>(fotó: Daimler Buses)

A beruházás összértéke több mint egymillió dollár volt, és mintegy negyven új munkahelyet teremtettek. Az új üzemben a kezdetekben évente ötszáz autóbuszalváz összeszerelését tervezik, de ezt középtávon szeretnék ezres nagyságrendűre emelni.

És hogy hova szánják ezeket az alvázakat? Mindenképpen a helyi piacra, még ha nem is a BRT vonalakra, amik szakmai körökben már-már a térség védjegyének számítanak. Ezek közül közül talán a bogotai Transmilenio hálózata számít a legismertebbnek és a legsikeresebbnek, egyben „műfajalapítónak”.

Annak idején a különféle kötöttpályás megoldásokra (metró, HÉV, villamos) kerestek valamilyen alternatívát, ekkor döntöttek a zárt pályán közlekedő buszok üzemeltetése mellett, hiszen ezt jóval olcsóbban meg lehetett valósítani. A dolog bevált, ezért a hálózatot jelenleg is fejlesztik; a cél az, hogy 2015-re a város lakosságának 80 százaléka számára 500 méteren belül elérhető legyen legalább egy buszmegálló (a BRT vonalakra természetesen „normál” buszok hordják rá az utasokat).

A Transmilenio 1800 BRT buszából jelenleg körülbelül 700 Mercedes gyártmányú – megjegyezzük, hogy az évezred elején az Ikarus is megpróbált betörni erre a piacra, de sajnos csak egyetlen egy gázüzemű C83-ast sikerült értékesíteniük. (A típus dízel testvére jelenleg – átalakítva – az Alba Volánnál közlekedik.)

Kapcsolódó hírek