Tschüss–auf Wiedersehen–bye-bye: végleg leállt az AirBerlin
München–Berlin Tegel, A320, lastromjel D-ABNW, hívójel: BER4EVR, vagyis: Berlin Forever... Százhetvennyolc utas, nyolcfőnyi személyzet, egy óra tizennyolc perc: az AirBerlin utolsó járata szállt le a fogadó reptéren, néhány perccel éjfél előtt, miután tiszteletkört írt le a város felett, de maga a gép is vízfüggönyös tiszteletadásban részesült a forgalmi előtéren, majd újságírók és persze alkalmazottak tömege vette körbe a gépet. Szombaton pedig végleg leállt a légitársaság működése. A cég történetét ezalkalommal foglalta össze a Flighglobal: egy Pan Am pilóta vállalkozása volt Nyugat-Berlin és Nyugat-Európa közti légikapcsolatok javítása érdekében, a német egyesülés után változott a tulajdonos és a funkció: a német vezetés alá került légitársaság leginkább mediterrán üdülőhelyeke repült charterjáratokat, majd megkezdődött az erősödés a menetrend szerinti piacon is, 2003-ra az utasszám szerint az AirBerlin a második legnagyobb német légicéggé nőtte ki magát, majd következett a partnerség a hosszú távú járatokat is üzemeltető LTU-val.
Közben a cég felvásárolta Niki Lauda légitársaságát, illetve a müncheni DBA-t és más kisebb cégeket. De a 2011-ben már százhetven géppel repülő cég ekkorra már érezte a talán túl gyors növekedés okozta problémákat is. Szerkezeti gondok jelentkeztek, nem volt elég pontosan meghatározva a piaci pozíció, túlságosan szezonális és túlságosan drága volt a működés: az elmúlt tíz évben csak 2012-ben sikerült profitot termelnie.
És végül is ezen az Etihad huszonkilenc százalékos beszállása és a többször megkísérelt szerkezet-átalakítási programok sem tudtak változtatni, a 2006 óta felhalmozódó veszteség elérte a hárommilliárd eurót. Közben súlyosbította a társaság helyzetét a viszont töretlenül erősödő konkurencia, a nagy európai diszkontok megjelenése és a velük folytatott, végül is kilátástalan verseny.
Az Etihad kilépése után kényszerült a társaság a csődjelentésre, majd harminckilenc év és a összesen ötszázmillió utas elszállítása után a teljes leállásra. A társaság fő felvásárlója, mint arról nemrég megszületett az egyezség, a Lufthansa, szombaton aláírták a megállapodást az AirBerlin s az easyJet között is, utóbbi eszerint az Airberlin huszonöt gépét veszi át, de megvett értékes berlini leszállási jogokat is a társaságtól, így a brit cég lesz Tegel legerősebb üzemeltetője. Nem vezettek viszont eredményre a tárgyalások az AirBerlin és a Condor között.
„Tschüss, auf Wiedersehen and bye-bye” – zárult az AirBerlin alkalmazottainak búcsúközleménye. A Flightglobal ugyanakkor arra emlékeztet, az általa felvásárolt légitársaságok rendszerint megőrizhették a saját arculatukat (Swiss, Brussels Air, Austrian), ki tudja, talán repülnek még tovább Európában a piros–fehér AirBerlin Airbusok is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!