Továbbra is kihívást jelent a Brexit a logisztikában?
A Brexit hatása az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelemre, és ezzel egyidejűleg a kapcsolódó logisztikai folyamatokra négy év elteltével is érezhető. A folyamatosan bevezetett új szabályozások, megnövekedett költségek és a határátkelési eljárások bonyolultsága jelentősen megnehezítik a vállalkozások működését.
Az olyan új megállapodások, mint az Észak-Írországi Protokoll (Windsor Framework), némi enyhítést hozhatnak a vámkövetelmények terén, de összeségében nézve a logisztikai láncok továbbra is kihívásokkal néznek szembe, különösen az élelmiszer- és egészségügyi termékek terén. A Brexit következtében számos új jogszabály lépett életbe, és továbbiak várhatók, amelyek szintén nehézségeket hozhatnak a kereskedelmi és logisztikai folyamatok összességében. Az Egyesült Királyság szigorúbb vámellenőrzései miatt sok vállalkozás magasabb adminisztratív és szállítási költségekkel szembesül. Az új, 2023-ban bevezetett vám-, állat- és növényegészségügyi (SPS) ellenőrzések tovább fokozhatják a késéseket és emelhetik árakat, így a logisztikai helyzet javulása még várat magára.
Válaszok a kihívásokra
A logisztikai szereplők különböző stratégiákkal próbálták áthidalni a Brexit okozta kihívásokat annak érdekében, hogy a szállítások zavartalanul folytatódjanak. Ezek a megoldások a folyamatok hatékonyabbá tételére és a szállítási akadályok minimalizálására összpontosítanak, hogy a nemzetközi áruforgalom ne szenvedjen komoly fennakadásokat. A globális közúti, légi, tengeri szállítási és raktárlogisztikai szolgáltatásokat kínáló dán szállítmányozási és logisztikai dán óriásvállalat DSV, mint a logisztikai szektor egyik meghatározó szereplője, példamutatóan alkalmazkodott a megváltozott gazdasági és logisztikai környezethez. A vállalat olyan megoldásokat vezetett be, amelyek segítik ügyfeleiket abban, hogy a Brexit okozta kihívások ellenére is zavartalanul tudják bonyolítani szállítmányaikat.
Ennek tükrében, a zavartalan kereskedelmi és szállítási folyamatok támogatása érdekében a megnövekedett adminisztrációs terhek többségét leveszi az ügyfelek válláról, elősegítve ezzel, hogy a partnerek a Brexitet megelőző ügymenethez hasonló működést folytathassanak, és azokra a tevékenységekre koncentrálhassanak, amelyek üzletük fenntarthatóságát és további fejlesztését teszik lehetővé. Legyen szó a felmerülő import, export vagy tranzit vámeljárások lebonyolításáról, az élelmiszeriparhoz szorosan kapcsolódó állat- és növényegészségügyi bejelentések megtételéről, a határon felmerülő áruszállítási bejelentések elvégzéséről, illetve a kikötői forgalmakat támogató elektronikus vámborítékok üzemeltetéséről a DSV mindezen feladatkörökre teljes körű megoldást kínál. A vállalat támogatja továbbá az áruszállításokhoz szervesen kapcsolódó kompfoglalásokat saját jogon, amely az átkelések kapcsán felmerülő esetleges nehézségekre – mint a viharhelyzetben vagy a dokkolási időszakokban kialakuló kapacitáshiányokra – rugalmas alternatívákat kínál operátorainak, illetve ügyfeleinek. A szolgáltatások fejlesztésén és magasszinten tartásán túlmenően a vállalat kiemelt hangsúlyt fektet kollégái folyamatos képzésére is, lehetővé téve, hogy a megfelelő szakmai színvonal minden megbízó számára elérhető legyen.
Rendszerfejlesztések a logisztikai óriásvállalatnál
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a DSV folyamatosan és úgy fejlesztette szolgáltatásait, hogy ügyfeleinek a Brexit által okozott nehézségekre valós megoldásokat nyújthasson – ezek a logisztikai igények testreszabott és hatékony kiszolgálását teszik lehetővé. Az egyik legutóbbi fejlesztés az október 31-éről január 31-ére elnapolt brit exportokkal kapcsolatos ENS nyilatkozattételi kötelezettségek megkönnyítése érdekében született. A vállalat egy automatizált rendszert fejleszt, amely a határátlépés előtt 24 órát megelőzően továbbítja a küldeményekkel összefüggésben kötelezően előírt információkat és adatokat a vonatkozó online platformok számára.
Ezen túlmenően a DSV eddig is nagy hangsúlyt helyezett a környezet kímélő fuvarozási megoldásokra, és elsők között vezette be a multimodális fuvarozás lehetőségét. Ám ezeken a megoldásokon túl továbbra is hozzáférhető a szolgáltatások széles spektruma, amelyekből az ügyfelek mindig a legmegfelelőbbet tudják választani.
Alternatív útvonalak
A Brexit okozta gazdasági és logisztikai kihívásokra – az ESRI adatai szerint az EU és az Egyesült Királyság közötti kereskedelem volumene ötödével csökkent – válaszul a logisztikai óriásvállalat innovatív megoldásainak egyike az volt, hogy az ír és észak-ír szállításokat Anglia megkerülésével is fenntartja. Ezzel elkerülhetők a brit határokon felmerülő vám- és adminisztratív akadályok, amelyek gyakran okoznak késéseket és indokolatlan költségnövekedéseket. Ez az alternatív útvonal nemcsak költséghatékonyabb, de hozzájárul a szállítási folyamatok rugalmasságának növeléséhez is, ami kulcsfontosságú az ellátási lánc résztvevői szempontjából.
A Brexit hatásai tehát továbbra is kihívást jelentenek, de az iparági szereplőknek egyúttal lehetőséget is adnak a fejlődésre és az alkalmazkodásra. A logisztikai cégek, köztük a piac vezető szereplői, sikeresen mutatták be, hogy a változásokra gyors és hatékony válaszokat lehet adni, ha előre tekintő, innovatív megközelítéseket alkalmaznak. Az új vám- és kereskedelmi szabályok kezeléséhez valódi stratégiai tervezés és rugalmasság szükséges, és ez kulcsfontosságú a jövőbeli stabilitás és növekedés szempontjából. A szállítmányozásban az új útvonalak és módszerek nemcsak az aktuális akadályok leküzdését segítik elő, hanem a hosszú távú fenntarthatóság és versenyképesség alapjait is megteremtik.
(X)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!