Torlódnak a tehervonatok a kazah–kínai határon, Dosztiknál, szinte leállt a forgalom
A kazahok, a kínaiak és az oroszok is máshogy látják a helyzetet. Kazah szabotázs, vagy csak a szokásos ügymenet?
A kazah–kínai vasúti határátmenetek idén többször is a nemzetközi hírek szereplőjévé váltak. Kazahsztán például tavasszal kapacitási korlátokra hivatkozva állította le a Kínába tartó vasúti gabonaexportokat, néhány hete pedig a Kínába tartó konténervonatok fogadását utasította vissza a dosztiki határátkelőnél. A kazah hatóságok már két alkalommal hosszabbították meg a kínai konténervonatokat érintő tiltást, ami jelen állás szerint legalább novemberig érvényben is marad.
A hivatalos kazah álláspont szerint az ország határátmeneteinek infrastruktúrája képtelen kezelni annyi konténert, mint amennyi az elmúlt időben Dosztikba érkezett – szeptember végén, október elején például ötvenöt konténervonat várta a tiltás feloldását.
Az érintett felek eltérően vélekednek a helyzetről. A beszámolókból gyakran kiviláglik az is, hogy más határpontok ugyanakkor továbbra is használhatók, és a Kínából Kazahsztánba belépő forgalom tehát fenntartható. Az azonban bizonyos, hogy valami nincs rendben a két ország közötti áruforgalomban.
Az orosz Asia Import Group társaság szerint gyakorlatilag lehetetlenné vált a Kínából Kazahsztánon át Oroszországba irányuló vasúti áruszállítás, komoly problémákkal kell szembenézni a dosztiki terminálon áthaladó áruszállításnál. A Kínából érkező áruk jelentős volumene, valamint az a tény, hogy a határállomáson relatíve kevés az átrakodóperon, odáig vezetett, hogy a rakományok egy hónapig, vagy akár még tovább is várhatnak az átrakodásra. Amíg Oroszország távol-keleti részén nemcsak konténerperonokkal, hanem gondolakocsikkal is igyekeznek megoldani az ilyen a problémát, Kazahsztánban nincs lehetőség erre.
Ugyanakkor a kínai Tiedada logisztikai vállalat szerint semmi rendkívüli nincs Dosztiknál: a határátkelőnél rengeteg gabona, ásványi anyag és faáru lép be Kínába Kazahsztánból a szokásos orosz importon felül, ami a vonatok torlódását okozza, ez évről évre megszokott helyzet. Meglátásuk szerint hamarosan normalizálódik a forgalom.
A kínaiak úgy vélik, a Kína és Európa közötti áruforgalmat nem zavarja a dosztiki probléma:a kaszpi-tengeri nemzetközi közlekedési folyosót használó Kína–Európa expresszt jelenleg a tengeri fuvardíjak gyors csökkenése érinti – a tendencia az Európába tartó, szárazföldi exportszállítmányok számának csökkenését vonja maga után. Mivel a Kína–Európa expressz tényleges exportvolumene csökkent, a tranzitidőt nem érinti a Dosztiknál kialakult helyzet – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!