Több mint száz Boeing a Qatarnak: ami meglepetés, és ami nem

iho/repülés   ·   2022.02.02. 09:00
The_Boeing_777_8_Freighter

A társaság kibocsátója lesz a 777-8F teherszállítónak és nagy tételben vásárol a 737 MAX-10-esekből is.

Az elmúlt hónapok egyik legérdekesebb döntése született meg a gyártó, a légitársaság, és a katari emír valamint az amerikai elnök jelenlétében Washingtonban, a Fehér Házban. A nemzetközi gazdasági és aviatika közvélemény bőven kommentálja a 34 milliárd dolláros megállapodást, amelynek persze a részletei is fontosak.

A cargo-piac meglepetése, bár a Qatar már eltávolodott az Airbus teherszállítóitól

(grafika, fotó: Boeing)

Először is egy üzlet, ami egyben egy új, bár régen várt programindítást jelent, hosszú évek óta az elsőt a Boeing részéről. A 777-8 Freighter, vagyis a nagyon kedvelt szélestörzsű típus továbbfejlesztett változatából kialakítandó teherszállító bejelentése azért mutatkozott elkésettnek, mert közben tavaly nyáron az Airbus tett fontos lépést, bejelentve a maga nagy kéthajtóművese, az A350 cargo-verziójának fejlesztését.

A Boeing válasza ütős, a kibocsájtó Qatar nem kevesebb, mint 50 példányt kötött le, ezek közül 34-re szerződött és 16-ra jelentett be opciót. Ráadásul a most is gyártásban lévő előző 777F ugyancsak kapott egy kétpéldányos kiegészítő megrendelést, nyilván arra tekintettel, hogy az új változatot még csak most kezdik kialakítani.

Mindehhez képest az Airbus szélestörzsű cargo-programja eddig nem volt igazán sikeres. Ami az eddigi típusokat illeti, az A330F mindössze 38 példányt ért meg, közülük egyébként tíz volt a Qatar rendelése, de ezeket a gépeket az öbölmenti légitársaság néhány évvel ezelőtt elkezdte kisorolni a flottájából, közülük az egyik azóta a magyar kormány tulajdonában dolgozik. Egyébként a piac a jóval korábbi technológiát képviselő 767F-et is inkább értékelte, 207 már eladott és 63 még legyártandó példánnyal.

A 350F eddigi rendelésállománya 11 gép, ezt tehát a Qatar vásárlása révén a 777-8F mondhatni helyből megugrotta, többek közt nyilván azért is, mert a terhelhetősége kilenc tonnával nagyobb lesz, mint a 350F-é.

A 777F-ből a Qatar jelenleg 28-at üzemeltet, egyébként még le nem szállított, korábbi rendeléseiből alakított át 20-at a 8F-re. A 777F összesen több, mint 300 példányban kelt el, és az is gyanítható, hogy a jelentős technikai újdonságokat felvonultató új 777-8as tehergép vonzó lesz más megrendelőknek is, a Boeingnak viszont meg kellett várnia a program beindításával azt, hogy megállapodjon az első vásárlóval egy nagyobb volumenű szerződésről.

Az utasszállító piac meglepetése, bár a Qatar és az Airbus súlyos konfliktusba került, és nemrég az európai gyártó mondott le egy ötven gépes eladást

Már egy éve tart a huzavona a légitársaság és az Airbus között arról, vajon jogosak-e a Qatar kifogásai az általa már átvett A350-esek hibái dolgában. Mint beszámoltunk róla, az európai gyártó szerint csak felszíni, festésből adódó problémáról van szó, a légitársaság viszont legutóbb videófelvételt tett közzé, azt prezentálva, hogy a több gépen több helyen bekövetkezett károk súlyosabbak, szerkezeti hibákra utalnak és mindenképp rontják egyebek mellett az érintett kéthajtóműves szélestörzsűek villámvédelmét.

A vita már jogi útra terelődött, de közben az Airbus arra a meglepő lépésre szánta el magát, hogy törölte a Qatar egy korábbi rendelését nem kevesebb, mint 50 A321XLR-re. A „büntető intézkedés” a gyártót igazából nem is érinti komolyan, hiszen a megrendelt 321neo-k száma ebben a pillanatban közelít a 3400-hoz, A Qatar pedig erre válaszolt ugyancsak ötven gépes üzlettel az amerikai konkurenciától: 25 a fixen megrendelt és ugyanennyi az opcióként lekötött 737 MAX gépek száma.

A Boeing részéről azért különösen örömteli ez a fejlemény, mert túl azon, hogy minden MAX-üzlet erősíti a másfél éves letiltással sújtott típus piaci helyzetét, a Qatar a leghosszabb, legnagyobb kapacitású 10-es változatot rendelte. Ennek a gépnek egyébként a tesztidőszaka még csak most zajlik, bár a gyártó szerint még  ebben az évben lezárul.

A konkurens példányok adatai szerint az A321XLR kapacitása és hatótávolsága is nagyobb, mint a legnagyobb 737-esé (4000 kontra 3300 mérföld), ráadásul a Qatar eddigi keskenytörzsű flottája teljes egészében az A320-as típuscsalád gépeiből áll. Ráadásul a társaság a 321-esre alakított ki új business-osztályú berendezést, ami nem biztos, hogy alkalmazható 737-esre is.

A 10-es volt az a Boeing-változat, amelyet nagy tételben akart megvásárolni a Ryanair, de egyelőre O’Leary és csapata túl drágának tartja a típust, amelynek jelenleg így is több, mint ötszáz gépre van a gyártónak megrendelése. A Boeing technológiája, rendszerei, megoldásai egyáltalán nem lesznek idegenek a Qatar számára, hiszen a társaság bőven repültet 777-eseket és 787-eseket is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek