Több baleset kevesebb áldozattal
A végleges adatok szerint 2011-ben a világon 37 halálos kimenetelű baleset történt a légiközlekedésben. Ez a szám jóval magasabb, mint a 2010-ben történt 26 baleset, és magasabb az elmúlt tíz év átlagánál, ami évi 30 baleset.
A Flightglobal repülésbiztonsági partnere, az Ascend ugyanakkor előzetes elemzésében arra is felhívja a figyelmet, hogy a több baleset relatíve alacsony halálozási aránnyal járt, tavaly 515-en vesztették életüket, ami jóval kevesebb, mint az évtized egy évre jutó átlaga, 777.
A két, látszólag egymásnak ellentmondó adat magyarázata, hogy az áldozatokkal járó balesetek sokkal gyakrabban történtek kisebb, regionális utasszállítókkal, főképp légcsavaros gázturbinás gépekkel, és sokkal kisebb számban nagy sugárhajtású gépekkel. Az egy balesetre jutó áldozatszám mindössze 14, a legtöbb ember halálát okozó baleset egy iráni Boeing 727-essel történt, amikor a fedélzeten lévő 105 ember közül 77-en vesztették életüket.
A számokhoz azt is tudni kell, hogy ebbe nemcsak az utasok, hanem a balesetek következtében elhunyt, a személyzethez tartozó férfiak és nők is beletartoznak. Az érintett járatok pedig valamennyi közforgalmi repülési formát érintik, a menetrend szerinti utasszállítótól kezdve a charteren át a teherszállításig.
Mint azt az iho/repülés repülésbiztonsági szakértője már korábban megfogalmazta, a 2011-es balesetek többsége olyan országokban történt, például Iránban, Kongóban és Oroszországban, ahol nem egyszerűen az elöregedett, rosszul karbantartott, szabálytalanul üzemeltetett és repült gépek okoznak problémát, hanem főképp a repülésbiztonság betartatásában gyenge hatóságok.
Az Ascend részletes adatsora és elemzése néhány hét múlva jelenik meg.