Tizenkét közlekedésfejlesztési terv kaphat zöld utat
A projektek egyelőre a „támogatásra javasolt” kategóriába léptek előre, a végleges listáról júliusban dönt az Európai Bizottság. A nettó 116 milliárd forint összköltségű beruházások közé tartozik többek közt a Kelenföld–Százhalombatta (40a) vasútvonal korszerűsítése, 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS rendszerrel, a komáromi új Duna-híd megépítése, cseppfolyósított földgáz (LNG)-töltőállomások létesítése, a belvízi (folyami, tavi) hajózás infrastruktúráját mintegy nettó tízmilliárd forinttal segíthetik.
A CEF egy új, a 2014-ben kezdődött költségvetési ciklusban bevezetett uniós alap, célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a közlekedésen kívül az energetikában és a távközlésben is. A teljes pénzügyi keret 26,25 milliárd euró, Magyarország részére 2016 végéig 1,08 milliárd eurót különítettek el, a benyújtott projektek mindegyike 15 százalék önrésszel kell, hogy számoljon.
Az Indóház 2015 júniusi számában számoltunk be dr. Mosóczi László, a NIF Zrt. vasúti igazgatójának a Magyar Logisztikai Egyesület klubnapján megtartott előadásáról, amelyben többek közt a 2015-16-os CEF-támogatásra benyújtott projektek is szerepeltek.
Az előadáson a hálózati fejlesztésekről esett többségében szó, így a jelen cikk alapjául szolgáló közleményben szereplő „59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS rendszerrel” tétel nem szerepelt a felsorolások között. Ez az első két ütemben érkezett Stadler Flirt motorvonatok (a 060-as kivételével, az újonnan jött szerelvények teszteléséhez megkapta) vonatbefolyásolásának korszerűsítését jelenti.
A benyújtásra váró projektek között a 40a vonal további, Százhalombatta–Pusztaszabolcs szakaszának, a 80a vonal Rákos–Hatvan közötti részének, a szolnoki állomásnak, az 1-es vonal Biatorbágy–Tata, a 20-as Székesfehérvár–Veszprém szakaszainak pályafelújítása is szerepelt, továbbá az ETCS 2 kiépítése Budapest–Hegyeshalom és Székesfehérvár–Boba között. Az ERTMS (GSM-R II.) rendszer fejlesztése mind a jelenlegi, mind pedig a CEF második ütemében szerepel.
Azon felül, hogy a tervezett projektek mindegyike – kellő források megléte esetén – halaszthatatlan, a szándékosan túltervezett projektmennyiség a döntéshozóknak kedvez a változó gazdasági, támogatási környezethez alkalmazkodásban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!