Tíz és fél óra alatt a balti fővárosok között

iho/vasút   ·   2025.01.07. 12:00
eszt_flirtok

A történelem során először lehet egyetlen napon belül vonattal megtenni az utat Vilnius, Riga és Tallinn viszonylatában. Az új szolgáltatás a Rail Baltica fontos előhírnöke.

A litván főváros Vilniusból eleddig nem lehetett ugyanazon a napon vasúton eljutni az észt főváros Tallinnba Rigán keresztül. A három balti ország nemzeti vasútjai azonban új lehetőséget alkottak meg – igaz, két átszállással, viszont legalább csak 12–19 perces átszállásokkal: Vilnius és Riga között az LTG Link, Riga és Valga viszonylatlában a lett Vivi, Valga és Tallinn között pedig az észt Elron járatait lehet igénybe venni január 6-ától.

Vilniusból reggel 7 óra 5 perckor elstartolva 11 óra 4-kor érkezhet meg az ember a lett fővárosba, az észt fővárosba pedig 17 óra 34-re lehet eljutni. Ellenkező irányban kicsit később, 10 óra 25-kor indul a túra Tallinnból, a litván központban pedig 21 óra 3 perckor szállhat ki a vállalkozó szellemű utas. Ennek értelmében cirka tíz és fél óra a menettartam, a Vivitől viszont elmondták, az észt vasúti pályaszakaszon zajló karbantartások befejezését követően akár egy órával kevesebb is lehet.

Az érintett vasúttársaságok azon dolgoznak, hogy a jövőben még több csatlakozást kialakíthassanak.

A litván közlekedési minisztériumnál úgy vélik, az új lehetőség egy fontos lépés az emelt sebességű, normál nyomtávú Rail Baltica vasútvonal létrehozása előtt. A vasúti utazási lehetőség műszakilag mindig is adott volt három ország viszonylatában, a megfelelő csatlakozások hiánya azonban eddig nem tudott versenyképes eljutási időket kínálni. A vasúttársaságok együttműködésének köszönhetően most viszont elkezdődött valami.

A három főváros közötti megfelelő csatlakozási lehetőség megteremtése a Rail Baltica óriásprojekt előhírnöke, mellyel a balti országok emelt sebességű pályával csatlakoznak majd hozzá a közép- és nyugat-európai emelt és nagysebességű vonalhálózatokhoz.

A Rail Baltica lettországi fővonalának építése 2024 elején kezdődött. Idén év végére a tervek szerint már több mint százötven kilométernyi pálya létrehozásán fognak dolgozni a gépek Baltikum-szerte. Egyes vonalszakaszokon várhatóan már 2028-ban felvehetik a forgalmat, a teljes vonal pedig 2030-ra készülhet el.

A brutálisan drága beruházás finanszírozása viszont továbbra is kérdéses. A nagyprojektet eredetileg 5,8 milliárd euróra (jelenlegi árfolyam alapján cirka 2400 milliárd forintra) taksálták, tavaly júniusban viszont csak az első fázis már ennek csaknem háromszorosánál, 15,3 milliárd eurónál (hozzávetőlegesen 6400 milliárd forintnál), a teljes költség pedig 23,8 milliárd eurónál (körülbelül 9900 milliárd forintnál) járt – jelenti a Rail Tech.

(Nyitóképünkön észt Stadler Flirtök. Kép forrása: Shutterstock / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek