Teszt: kipróbáltuk a bubicikliket

Arnold Balázs   ·   2014.03.30. 18:45
bubi_kis

Miközben egész Budapestet a négyes metró átadása tartja lázban, egy másik nagyszabású közlekedésfejlesztési projekt is hamarosan beindul. Ez pedig nem más, mint a budapesti közbicikli-rendszer, azaz a Bubi. Szerkesztőségünk ezt a születést is figyelemmel kíséri a gyártástól a teszteken és az első nyilvános próbákon át a közelgő átadásig.

Hamarosan indul a Bubi!<br>A képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből

A Magyar Kerékpárosklub a BKK-val közösen szombaton a Rákóczi téren tartott bebiciklizést. A program lényege, hogy a klub tapasztalt kerékpárosai megosztják a többi biciklissel azokat a praktikákat, hogyan tudnak a városi forgalomban is magabiztosan és biztonságosan közlekedni. A bebiciklizés pedig a Bubi-bringák kipróbálására is remek alkalmat nyújt. Ezúttal mi is éltünk a lehetőséggel és a bebiciklizés előtt egy rövid teszt erejéig kölcsönkértünk két zöld drótszamarat.

Bubicikli

A bicikli női vázas kialakítású, széles nyereggel. Ezt a megoldást a legtöbb gyártó újabban városi kialakításnak hívja, marketingokokból. Ezzel különösebb probléma nincsen, ez a fajta vázkialakítás tényleg praktikus. A bringán elöl van egy csomagtartó/táskatartó elem, de ez fixen a vázhoz van rögzítve, kanyarodáskor nem fordul el. Ezen kívül az első villa bal oldalán van a dokkolókban használt mágneszár, jobb oldalt pedig az első lámpa. Ezek miatt a bicikli kicsit orrnehéz és alacsonyan van a súlypontja, ami két fontos tulajdonságot ad: egyfelől „húz” a bicikli, tehát lassításkor, megálláskor az első fék óvatos használata is szükséges, másfelől az egyébként könnyen kormányozható bicikli kicsit instabilnak tűnik elsőre.

Egy bubicikli teljes valójában

De mivel a súlypontja alacsonyan van, nem olyan egyszerű felborulni vele. Ugyanebből adódik, hogy a jármű viselkedése sem egy túra-, sem egy országúti kerékpáréhoz nem hasonlítható, de aki a női vázas biciklikhez szokott, az nem fog nagy különbségeket észlelni. A kormány magassága fix, de a nyeregé széles határok között állítható. A pedál egyszerű taposós pedál, egy bátor jelentkező még tűsarkúban is tudott menni vele.

A váz hátsó részén egy reklámfelületet képeztek ki. Ez a hátsó kerék negyedét borító lemez a későbbiekben majd okozhat meglepetéseket, lásd mindjárt.

A bubicikli mindenben megfelel a KRESZ előírásainak: a két, egymástól független (első és hátsó) féken kívül a lámpák, prizmák és a csengő is megvan. A csengő könnyen kezelhető, egy ujjal akármelyik irányba forgatjuk a tárcsát, éles csengő hangot ad. A bringán hátsó váltó van, három sebességes.

A próbakörök

Két szép zöld bubiciklit kaptunk kölcsön a BKK-tól. Mivel a bebiciklizésre sok jelentkező volt, megígértük, hogy húsz perc múlva vissza is adjuk mindkettőt. A Rákóczi térről a környező utcákba indultunk el egy rövid, de alapos nyúzópróbára. Ami első ránézésre látszott, be is igazolódott. A bringa jól kezelhető, de másféle kialakításhoz szokott embereknek egy kicsit szokni kell. A féltömör, úgynevezett habos gumi nem tud defektet kapni, de a lengéscsillapítása sem olyan, mint egy rendesen felfújt levegős gumié. Kiskockakőre és térkőre nem szívesen mennénk vele.

Mindezek ellenére jól kezelhető, megbízható és masszív járgányról van szó. Különösebben nem „vagánykodtam” vele, de sokféle, a városi közlekedésben előforduló helyzetet lemodelleztem. Padkára fel, padkáról le, hirtelen fordulás, kikerülés, vészfékezés. Elesni nem sikerült, a bicikli mindig szépen reagált a kormánymozdulatokra és a testem súlypontjának áthelyezésére. Egy veszélyes pontot érzek, ez pedig a bringa hátsó kerekét borító reklámfelület. Az alacsony súlypont és az amúgy is orrnehéz kialakítás miatt egy komolyabb széllökés megdobhatja a bicikli hátulját.

A busz kék, a villamos sárga, a bicikli zöld

A bicikli három sebességes, de nem száguldásra való. A 20 kilométer per órás sebességet én kényelmesen tudtam tartani vele, városban ez bőven elegendő. A dokkolók használata is könnyű, a kioldás és a behelyezés is egyszerű. A bringák nem könnyűek, de nem is túl nehezek.

A gumi mintázata városi, de nem a versenybicikliken megszokott „virsligumi”. A tapadás jó, a villamossínen keresztbe nyugodtan át lehet menni, a csatornafedél pedig ennél a talpszélességnél egyáltalán nem jelent problémát.

Összességében mindketten elégedettek voltunk a bubiciklikkel. Nem találtunk olyan hibát, ami miatt messzire el kellene kerülni ezeket a járgányokat. Persze sem a Pilisbe kirándulni, sem egy országúti versenyre nem mennék el ilyen bringával, de a városon belüli közlekedésre teljesen megfelel. Nekem az elsők között lesz bubibérletem, az biztos.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.