Tényleges átjárhatóság Lőkösházánál
Az első hírek még csak a tárgyalások első fordulójának lezárásáról szóltak, amelyet 2013 elején egy újabb követne, és csak utána látnának neki a menetrend kidolgozásának. A MÁV-Trakció Zrt. legfrissebb sajtóközleménye azonban már a küszöbön álló, 2012. december 9-i menetrendváltást említi trakcióváltó napként.
Ungvári Csaba, a MÁV-Trakció Zrt., és Stefan Roseanu, a CFR Călători vezérigazgatója egyaránt üdvözölte a megállapodást, az uniós vasúti átjárhatóság fontos mérföldköveként említve azt. A román személyszállító társaság emellett tarifareformra is készül, amelynek szerves része a határátmeneti vasúti szolgáltatások újbóli felmérése.
A vasúti átjárhatóság képe Magyarország és a környező országok között igen vegyes. Szlovákia felől rendszeresen vontatnak intercity, eurocity vonatokat a 350-es sorozatú Gorillák, a Railjetek megjelenése előtt is jártak be osztrák mozdonyok Budapestig, illetve magyar 1047-esek (470-esek) Ausztriába. Románia felé a gépcsere nélküli határátmenet a jelenlegi szerződés értelmében Lőkösháza–Kürtös felé, illetve a határ menti vicinálisokon dízelmozdonyokkal vagy -motorvonatokkal elképzelhető. A Nagyvárad–Kolozsvár útvonalon az amúgy is szükséges trakcióváltás (Püspökladánytól Kolozsvárig nem villamosított a vonal) miatt a „végig egy mozdony” eleve nem kivitelezhető.
A szerződés egyelőre a lőkösházi átmenet tíz nemzetközi vonatáról (öt pár) szól, amelyeket felváltva vontatnának magyar, illetve román mozdonyok. Magyar részről a 480-as sorozatú Traxxok állhatnak csatasorba, a Călătoritól több lehetőség is fennáll. A személyszállítás állományában van ugyanis a Softronic két legújabb típusa, az MMV-től már ismert Főnix és a Transmontana is, de az ASEA-licenc mozdonyok alaptípusától (40-es sorozat) kezdve szinte az összes korszerűsített változatból vannak gépeik állományban. A síkvidéki (Budapest–Arad, jelenleg a Körös InterCity) viszonylatra akár a Končar szintén svéd eredetű mozdonya, a négytengelyes 461-es sorozat is megfelelne.