Tényleg olyan hülye a MÁV, hogy olyan vonatot vesz, ami nem fér el?

Tevan Imre   ·   2019.06.17. 17:55
kiss88

Badarság volna, ha most az újságírók szidásába fognánk itt, az iho, vagyis egy sajtótermék felületén, de az biztos, hogy tények, féligazságok, tévedések és hazugságok megfelelő keverésével és előadásával gyakorlatilag bármit lehet rossz (vagy éppen jó) színben feltüntetni, bármiből lehet kisebb botrányt kelteni.

Még csak az sem kell ehhez, hogy az újságírót feltétlenül rosszindulat vezesse, elég, ha érdekeset akar írni, és nem jár utána alaposan. Manapság pedig futótűzként veszi át a többi portál a „hírt”, esetleg kicsit torzul is, az olvasók jelentős része pedig nem kíváncsi a részletekre, a címet nézi csak, de azért arra van ideje, hogy megossza, ismerősei pedig máris jobban értenek a kérdéshez, mint a szakemberek, bár a szóban forgó cikkre sem kattintanak. Így nagyságrendekkel többen fogják leírni, gondolni azt, hogy „ezek hülyék”, mint ahány olvasóhoz eljutnak a valódi tények például ebben a cikkben.

Most éppen a MÁV-Start legújabb beszerzése, az emeletes Kiss motorvonatok vásárlása tűnik föl az online kiadványokban, méginkább az ezekre írt olvasói kommentekben úgy, mintha ostobák lennének, akik a megrendelést intézik, hiszen az új vonatok nem férnek a Déli és Kelenföld közötti alagútban, Kőbánya-Kispesten, az esztergomi vonalon.

Nézzük akkor a tényeket kérdés-felelet formájában!

A Déli alagútja (képek: Vörös Attila)

Miért nagyobb a Kiss az eddigi vonatoknál?

Mert emeletes, a jármű nagy részén (a forgóvázak feletti területek kivételével) két fedélzeten foglalhatnak helyet az utasok. Mindkettőben kétméteres a belső magasság, ehhez képest nem is sok, hogy a jármű csak 31 centiméterrel magasabb a Kiss egyszintes rokonánál, a nálunk is jól ismert Flirtnél.

Valóban nem fér be a Kiss a Déli és Kelenföld közötti alagútba?

A „nem fér be” laikus megfogalmazás, de a Stadler emeletes motorvonata tényleg nem közlekedhet jelenleg a szóban forgó alagútban a kellő magasság hiányában. A vonat szerkesztési szelvényének teteje és a felsővezeték között ugyanis nincs meg a kellő védőtávolság. (Erre a helyre például az áramszedők miatt, de érintésvédelmi okból is szükség van.)

Flirtök a Déliben

Tényleg olyan hülyék a MÁV-osok, hogy ez csak most derült ki, amikor Fehéroroszországban már javában készülnek a Kissjeink?

Szó nincs róla, legfeljebb a sajtó kapta föl most a kérdést. Amikor a MÁV-Startnál elhatározták a nagy kapacitású motorvonatok beszerzését, a cég rendelt egy anyagot a MÁV pályavasúttól arról, hogy az elsődlegesen szóbajövő, illetve az elképzelések szerint eredetileg nem emeletessel kiszolgálni tervezett, de esetleg később mégis erre is kijelölhető vonalak közül hol alkalmas az infrastruktúra ezen szerelvények közlekedtetésére. Ez a 2016-os dokumentum egyértelműen rögzíti a Déli pályaudvarra vezető alagút alkalmatlanságát.

Ha tudtak is róla, akkor is blama, hogy olyan járművet vesznek, ami nem fér el, nem?

Nem. Elég gyakori, hogy egy cég olyan járművet rendel, amelyet a hálózata egy részén nem tud használni. Ilyenkor két megoldás van: vagy máshol járatja ezeket, vagy átépíti a pályát ott, ahol szükséges. Például Budapesten is használatban van jelenleg is több olyan villamostípus, amely bizonyos vonalakon nem közlekedhet, mert túl széles.

Épülő Kiss Fehéroroszországban (fotó: Tevan Imre)

De ha vasúti járművek mérete szabványos, akkor hogyhogy nem mehet az alagútban?

Valóban precízen meghatározzák a járművek lehetséges mérteit, a vasúti űrszelvényt, de ebből is többféle van. Amikor 1861-ben, tehát 158 éve (!) megépült a Déli vasút Buda és Nagykanizsa közötti vonala, alighanem nem gondoltak még sem az emeletes vonatokra, sem a villamos vontatásra. Nem tűnik katasztrófának, hogy egy 19. századi infrastruktúrát a 21. században némi módosítással tudunk csak használni.

Itt mi lesz a megoldás? A Kissek elkerülik a Délit vagy átépítik az alagutat?

Mindkettő. Első körben tizenegy emeletes vonatot rendeltek, ezek érkeznek meg leghamarabb, a jövő év januárjáig meg kell szerezniük a használatbavételi engedélyüket. Ezeket akkor még a 70-es és a 100a vonalon kívánják járatni Vác-Szob és Cegléd-Szolnok felé a Nyugatiból, vagyis nem lesz közük a Déli alagútjához. Később azonban a Déli pályaudvarról a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz is járatni akarják az emeleteseket, ezért hozzá kell nyúlni az alagúthoz.

Mikor?

Egy év múlva, 2020 nyarán már Kiss-eket akarnak küldeni a Balatonra. Ismerve a közbeszerzési folyamatok időigényét, nem valószínű, hogy addigra alkalmas lesz az alagút a fogadásukra.

Akkor hogy járnak majd a vonatok?

Többfajta megoldás lehetséges arra, hogy a Kissekkel teljesített járatok ne a Déliből induljanak, amíg az nem lehetséges. Jelenleg is jár vonat Kőbánya-Kispestről a Velencei-tóhoz a Déli pályaudvar kihagyásával. Vagyis ezek a vonatok indulhatnak Kelenföldről, Kőbánya-Kispestről, a Keletiből vagy az ország keleti feléből, hiszen ma is mennek közvetlen vonatok innen a Balatonhoz nyáron.

Ha nem is a Kiss-ek miatt, de ráfér már az átépítés Kőbánya-Kispestre!

De az alagutat át kell építeni?

A végleges megoldás valóban a beavatkozás lesz, de nem kell teljes átépítésre gondolni. Információink szerint nem dőlt még el, hogy milyen technológiát választanak, de remélhetően egy viszonylag limitált költségű igazítás elegendő. Vagy az alagút tetején, vagy az alján kell beavatkozni. Feltehetően az az egyszerűbb, ha a sínek némileg lejjebb kerülnek, úgy például, ha a mostani zúzottköves pályát betonaljzatúra cserélik, vagy esetleg az alagút alját ássák mélyebbre.

Korábban próbázott Magyarországon emeletes vonat, és az simán átfért a Déli és Kelenföld között.

Igen, többször is volt ilyen teszt, legutóbb 2006-ban. Az a szerelvény azonban egy dízelmozdonyból és emeletes kocsikból állt. Vagyis az áramszedőnek nem kellett elférnie. A Kiss azonban villamos motorvonat, vagyis az emeletes kocsirészen kell elhelyezni az áramszedőt is, így a Stadler-szerelvény számára már nincs meg az előírt hely.

Kőbánya-Kispesten, illetve az esztergomi vonal alagútjában sem férnek el?

Úgy tudni, a már említett 2016-is anyag vonatkozott Kőbánya-Kispestre, és itt semmilyen probléma nem merült föl. A 2-es vonalra jelenleg nem tervezik a Kiss-eket, bár itt egyre több az utas, szóval egyszer megváltozhat a helyzet. De ugyanaz a tanulmány az esztergomi vasútvonalat is megvizsgálta, és itt sem jelzett problémát.

Szóló Flirt robog a 2-esen Pilisjászfalunál. Egyes frekventáltabb járatok már most elbírnák az emeletes motorvonatot

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.