Telítsd, amíg lehet!

Melles Kristóf   ·   2011.07.28. 11:59
title

A kreozot olajszerű folyadék, amelyet bükkfakátrányból állítanak elő: lúggal rázogatják az alapanyagot, majd kioldódik belőle a többféle benzolszármazék. Ezek a gyűrűs szénhidrogének alkotják ugyanis a kreozotot. Nem egy bőrápolószer, hanem kitűnően alkalmazható gombavédelemre. A talpfák, világítási faoszlopokat ugyanis valamivel kezelni kell.

A benzol gyűrűs molekulája. A hat szénatomhoz mindössze hat hidrogénatom kapcsolódik<br>(forrás: moleculemodel.ca)

A vasat nem kell kezelni benzolszármazékkal: viszont fejlett technológiát igényel, ki kell előtte alakítani a zúzottkőgerendákat. Az ára is nagyobb, de például trópusi környezetebn ezt célszerű alkalmazni<br>(fotó: Störfix/wikipedia)

A fa kitűnő építőanyag, de egyet nem szeret: a változatosságot. A dalmáciai fatörzsek már nyolcszáz éve tartják fenn Velence városát, jóllehet ma már beköszöntött a süllyedés. Több mint háromszáz éve álló fatemplomokat láthatunk Kelet-Szlovákiában vagy a Szentendrei Skanzenban. A kulcs: a fa vagy állandóan vízben legyen, vagy pedig állandóan levegőn, az ettől eltérő felhasználás a fa rohadását, idő előtti tönkremenetelét okozhatja.

Városi vasút-vasút keresztezés Budapesten. Egy ilyen  ritka és egyedi felhasználásra felesleges lenne betonaljat vagy vasaljat gyártani, a kitünően alakítható fa a jövőben is megfelelő lesz<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Ahol a talpfa születik. Teherkocsi a dombóvári fatelítőben<br>(forrás: Vasúthistória Évkönyv)

Telítési szög a Bicske–Székesfehérvár-vasútvonalról. Védelem 1949-ből<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

A vasútépítések során is bizonyította a fa, hogy szükséges és kitűnő építőanyag, csak a kezdeti élettartamával nem voltak elégedettek: a gombák és a néhol vízben ázó, néha csontszáraz környezet gyorsan leamortizálta a talpfákat. A vasúttársaságok emiatt elkezdték őket telíteni: nagy nyomás alatt olajjal vagy kátránnyal locsolták, amelyet szépen szívott a fa magába. Ez az eljárás duplájára növelte a faépítőelemek életkorát.

A benzolszármazékok nem élvezetei cikkek, sőt mérgezőek: légzésleállást, vagy hosszú távon leukémiát is okozhatnak. Természetesen akkor, ha bekerülnek a szervezetbe. De ezek a hatások a talpfáról vízbe mosódva is élnek, tehát veszélyeztetik a vizeket és azok élővilágát. Emiatt tartotta szükségesnek az Európai Unió, hogy közösségi szabályozást adjon e kérdésre, akkor ugyanis egyenlő mércével kell megmérni az egész unióban a kreozotokat. A vizsgálat lezárult és hősünket besorolták. Figyelembe vették, hogy nehezen vagy csak túlságos anyagi teher árán lehetne kiváltani, de a forgalmazó csak kifejezett engedéllyel árulhatja majd 2013. május elsejétől. Ez az árát is megnövelheti, reméljük nem emiatt fognak beépíteni telítetlen talpfákat kisvasútra.

Ahol van pénz, ott persze kiváltható. Y-alakú vasalj beépítés előtt a svájci BRB-ről<br>(fotó: Stefan Strolz)

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.