Tarom-bajok: kilábalás uniós támogatással?

iho   ·   2019.12.17. 12:00
cim
157 millió eurós segítséggel állítaná talpra a már sok éve pénzügyi és egyben operatív problémákkal küszködő állami légitársaságot a bukaresti kormány. A tervről a közlekedési tárcavezető Lucian Bode beszélt, jelezve, hogy a tervhez a kabinet már megkérte az Európai Bizottság hozzájárulását. (Az új Bizottság közlekedési biztosa egyébként Adina Valean korábbi román EP-képviselő lett.)

Az összeg első 47 milliós része uniós hitel lenne, és „azonnali segítségként” szolgálna a bukdácsoló légitársaságnak, a fennmaradó összeg szolgálná a cég strukturális átalakítását. Mint ezt a Malévval és a LOT-tal kapcsolatban is többször jeleztük, az EU szabályai szerint az állami támogatás üzemelés fenntartására nem fordítható, a cég átalakítására, modernizálására viszont igen, amihez egy alaposan kidolgozott tervet kell, hogy a Bizottság elbíráljon. Bode szavaiból az is kiderül, hogy a kormány a maga 110 milliós részét a támogatásból hitelként folyósítaná.

(fotók: Tarom, Facebook)

A szakminiszter szerint „a helyzet rossznak látszik a Taromnál”, csak az idei veszteség 40 millió euró lesz. A tárcavezető, az ősszel alakult új kormány tagjaként elődjének rótta fel, hogy a Tarom előző modernizálási terve éppenséggel 1700-ról 1900-ra emelte volna az alkalmazottak számát. A légitársaság korábbi vezetésének hibájaként említette a rossz beszerzési szerződéseket, konkrétan említve az előző vezérigazgatót, Madalina Mezeit, aki kinevezése után egy nappal írt alá szerződést újabb ATR-ek beszerzésére.

Tavaly Farnborough-ban egyébként a légitársaság öt Boeing 737 MAX 8-asra kötött szerződést 2023-as szállítással, plusz két 800-asra lízing-szerződést. Jelenleg a légitársaság az európai cégek közül talán a legtarkább gépparkot repülteti: négy Classic és nyolc NG 737-es, kilenc lgt ATR és ráadásul négy rövid törzsű – a légitársaságok többségétől gazdaságtalan üzemeltetése miatt már kisorolt – A318-as alkotja a flottát, de a cég ajánlatot kért a gyártóktól három újgenerációs, nagy hatótávolságú gépre is, és nyilvánosságra kerültek nagyszabású tervek huszonhét példányból álló flottáról.

A Tarommal kapcsolatban az utolsó nagy botrány októberben volt, Madalina Mezei azzal vádolta az akkori közlekedési minisztert, hogy utóbbi le akarta állítani a belföldi járatokat, amelyekkel az ellenzéki képviselők és szenátorok idejében a fővárosba kellett, hogy érkezzenek a bizalmi szavazás napján. A járatok azonban elindultak Bukarest felé, az előző kormány pedig megbukott.

Idén márciusban egyszer már elterjedt a híre, hogy leáll a Tarom, az akkori vezérigazgatónak ugyanis lejárt a mandátuma és a kormány késlekedett az új kinevezésével, a hatóság pedig erre hivatkozva vissza akarta vonni a légitársaság üzemeltetési engedélyét. A vezetőválságot sikerült megoldani, mindenesetre a mostani vezér, George Costin Barbu, az ötödik – az idei kinevezettek közül.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek