Tarlós és az ígéretek

Zöldi Péter   ·   2018.12.08. 08:45
hid_galvani_palyazat_kislid

Tarlós István minderről a hvg.hu-nak beszélt abból az alkalomból, hogy nyilvánvalóvá vált, elvállalja a főpolgármesteri jelölést a következő önkormányzati ciklusra. Mivel a Fővárosi Csatornázási Művek részvényei olvasóinkat valószínűleg hidegen hagyják és az árvízvédelem sem forró téma, nézzük meg, miféle közlekedésfejlesztéseket lengetett be a főpolgármester újraválasztása esetére.

HÉV-felújítás: A jelenleg ismét a MÁV által üzemeltetett HÉV-vonalak – hálózatnak nehéz lenne nevezni – felújítása nehezen értelmezhető jövőbeni szerepük tisztázása nélkül. Félő, hogy egy gyors látványfelújítás konzerválja az urbanisztikai és üzemeltetési problémákat, melyekbe a HÉV belegabalyodott. Nem ismerhetjük még, mi lenne a tartalma a HÉV-felújításnak, de ezt még valószínűleg senki sem tudja. A leginkább a ráckevei vonal alatt inog a szék, ezernyi tervvariáns látott már napvilágot arról, hogy a tervezett észak-déli regionális gyorsvasútba hogyan lehet bekötni ezt a vonalat – vagy inkább, hogy a tervezett gyorsvasút hogyan bővíthető dél felé a meglévő HÉV-vonal helyén, vagy alatta. Mindegyiknek megvan a maga gyenge pontja, arról pedig írásos emlékeztető létezik, amikor az egyik neves budapesti közlekedéstervező cég vezetője elmondta, semmiképpen nem fog ugyanaz a szerelvény végigmenni Szentendrétől Ráckevéig, hiszen ez elképzelhetetlen méretű beruházást jelentene, jó eséllyel lesz majd egy átszállás valahol Pesterzsébet táján.

Zöld szerelvény akárhol, még a szín is jelzi, hogy semmiféle rendszerbe nem passzol...

A mintegy tíz éve elvégzett szakaszos felújítás a szentendrei HÉV vonalán – melynek során nagyon trendi felsővezetéki rendszert kapott egy vonalszakasz a Filatorigát térségében – azt a hamis képet nyújtja, hogy a vonal megtalálja saját jövőképét. Hát nem. A sok kilométer hosszan átjárhatatlanul szétvágott városszerkezet, a Margit híd és az Árpád híd között elzárt Duna-part, a lerobbant állomások és megállók, a peronmagasság, a városon kívüli szakasz teljes perspektívanélkülisége rengeteg kérdést vet fel, amelyekre – ezt ideje belátni – egy bármilyen átfogóra sikerült felújítás sem fog semmiféle jó választ adni. Ez a HÉV-vonal reálisan egyelőre csak a beépítetlen helyet biztosítja egy valamilyen beláthatatlan távlatban a jelenlegi rendszer romjain majd megépülő korszerű kötöttpályás eszköznek, mely vélhetően valamiféle tramtrainre hajazó, a városi kötöttpályás hálózathoz fizikailag kapcsolódni tudó rendszer lesz – esetleg azzal a reménnyel, hogy valamiképpen Szentendrén is tovább lehet haladni észak felé a jelenleg a periférián található végállomásról.

Szinte ugyanezek a kérdések a gödöllői vonalra is igazak – súlyosbítva a metróhoz történő kapcsolódás kérdésével –, így csak remélhetjük, hogy a HÉV-felújítás egyelőre nem fog többet jelenteni, mint a járműállomány minőségi felhozatalát a már létező egyetlen prototípus szintjére. Többre a jelenlegi garnitúra sem anyagiakban, sem koncepcionálisan nem képes, ezért komoly probléma, kidobott pénz lenne, ha valahol betonozásba, vagy vágányfektetésbe kezdenének.

A Nyugati tér megújítását és a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal megépítését a főpolgármester külön említette, de nyilvánvalóan nem lehet ezeket egymástól elválasztani. Mindkét beavatkozás kulcseleme a jelenleg a teret kettészelő közúti felüljáró bontása. Érdekes hangsúlyeltolódás, de ennek a tervezett villamosvonalnak nem is a Nagykörúton belüli szakasza a nagyobb jelentőségű, hanem a Váci úti. Ez biztosítja ugyanis, hogy a Nagykörúttól egy villamosmegállónyira végetérő Lehel úti villamosvonal egy csapásra a fél Angyalföldet feltáró, kiváló belső kapcsolatokkal rendelkező villamosvonallá váljék. Nemutolsósorban a tervezett vonal faltörőkos-funkcióját kell kiemelni: ez lenne ugyanis az első villamosvonal, mely a metróépítés hevületében megszüntetett nyomvonalon épülne újjá, és éppen ezért meglehetősen nagy iránta az indokolatlan ellenérzés – az utca emberében is. Ha ez a vonal megépül, az egy hálózatilag sokkal fontosabb, de ma még csak félve és csendben emlegetett vonalnak, a Rákóczi út–Kossuth Lajos utca–Erzsébet híd villamostengelynek is előnyösen megágyazhat. Látnánk, hogy jó.

A Galvani-híd mellett a főpolgármester belengette immár az aquincumi hidat is, ami komoly aggodalmakra adhat okot: azt jelenti, hogy az Albertfalvánál, fontos városszerkezeti rétegvonalnál tervezett híd megépítéséről a politika végleg letett, annál már az Újpest és Buda északi része között tervezett átkelőt is fontosabbnak tartják. Utóbbi pozícióját gyengíti, hogy a pesti oldalon a hozzátartozó teljes úthálózat hiányzik, megépítésének lehetősége a Holdban van, ráadásul szakmai oldalról egyre inkább vitatják egy elejétől a végéig egységes, körvasút menti körút megépítésének szükségességét.

Mindent összevetve, jó lenne, ha a következő ciklusban csak a Bajcsyn folyna kapirgálás, mert a további tervek egyelőre kiforratlannak, alaptalannak tűnnek és további kényszerpályákra lökhetik szerkezeti és beruházási kényszerpályákkal már amúgy is jól ellátott Budapestünket.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek