Sztrájkok égen-földön: német biztonságiak, francia pilóták
Nem okozott különösebb problémát a frankfurti biztonságiak sztrájkja, a Lufthansának csak tizenöt járatát kellett lemondania. A légitársaság délelőtti Frankfurt–Budapest járata néhány perces késéssel rendben megérkezett Ferihegyre, a 13.20-ra kiírt következő járat is tizennyolc perc késéssel, de leszállt a bud.hu táblázata szerint, a 17.55-ösre húsz perc körüli késést jeleznek.
A frankfurti mintegy ötezernyi biztonsági alkalmazott figyelmeztető sztrájkja béremelést céloz, a Verdi szakszervezet 16 eurós órabért követel, a reptérkezelő 10–13 eurót ajánl, a sztrájk a március elejére tervezett újabb tárgyalási forduló előtt nyomatékosítja az érintettek szándékát.
A következő európai légiközlekedési munkabeszüntetés az Air France pilótáié lesz, a tervek szerint szombattól egészen keddig. A SPAF szakszervezet az érvényes szabályok szerint legalább 48 órával korábban kellett, hogy bejelentse a munkabeszüntetést. Az Air France illetékese szerint ez a két nap elég arra, hogy átszervezzék a beosztásokat és nem sztrájkoló személyzeteket ültessenek majd a munkabeszüntetők helyett a pilótafülkékbe, ugyanis a másik pilótaszervezet, a nagyobbik, nem csatlakozott a sztrájkhoz.
Épp ezért az Air France arra számít, hogy az utasok nemigen fogják érzékelni a tiltakozó akciót, annak ellenére, hogy Franciaországban hosszú hétvégére és iskolai szünetre esik. A légitársaság vezetői amúgy abban is bíznak, hogy hamarosan sikerül megegyezésre jutni a pilótákkal, ez esetben pedig folytatható az Air France-csoport szerkezetváltási programja, a Transform 2015.
Ennek pedig az a része adott okot a tiltakozásra, hogy az európai légitársaságokhoz, például a csoport másik nagy cégéhez, a KLM-hez hasonlóan az Air France is szeretné kiszervezni nem igazán gazdaságos rövid és középhosszú európai járatait a csoporthoz tartozó, diszkontmodellben működő, Orly-központú Transavia France légitársaságba, és az oda átkerülő hajózók tiltakoznak a diszkontmodellnek megfelelő bérek és járulékok miatt.
A SPAF viszont elfogadhatatlannak tartja, amit pedig egyébként a KLM is tesz, tehát hogy közép- és rövid távú flottája egy részét – személyzetestül persze – áthelyezi a diszkont-leányvállalathoz.
A program egyébként az idei évre mintegy 2800 munkahely megszüntetését feltételezi.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!