Szomorú karácsonyi ajándék Budapestnek
Az 1884-ben átadott Keleti (akkor Központi) pályaudvartól 1885-ben épült ki a Csömöri (Thököly) úton a lóvasút vonala. Az első erre közlekedő járat a Kerepesi vámtól a Stefánia útig járt, a pályaudvar elé forduló vágányt még az év novemberében lefektették. Ez a járat az Aréna úton balra fordulva közlekedett, a Csömöri úti pályát a Róna utcáig 1889-ben hosszabbították meg.
A millennium évében megkezdett villamosítás 1897 decemberében érte el a Csömöri utat. Két évvel később a Hajtsár (Nagy Lajos király) útig, azaz a mai Bosnyák térig épültek meg a sínek, a mai Zugló kocsiszínt 1899-ben kezdték építeni, és 1912-ben nyerte el végleges formáját. A huszadik század elején az Üllői úttól az Orczy, a Fiumei úton, majd a Keleti pályaudvarnál balra fordulva járt a Csömöri úti viszonylat. Az 1910-es vonalszámozáskor a 17/19-es, kétirányú körjárat közlekedett a későbbi 44-es vonalán, a Hajtsár úttól a Thököly úton, a Rákóczi úton, majd a Ferenc József hídon áthaladva a Széna tér és a Margit híd érintésével jutott vissza a villamos a pesti oldalra, a Városliget melletti másik végállomásra.
A húszas években a BSZKRT racionalizálta a hálózatot, megszűntek a maratoni, a menetrendet sem mindig tartó körjáratok. A Thököly úton – ismerős szám, ugye? – a 19-es járt a zuglói remiztől a Kelenföldi pályaudvarig. A 44-es szám egészen a második világháború végéig az állatkerti járatot illette meg. A háború utáni, fokozatos újjáépítéskor a Bosnyák tértől az Apponyi térig, a még két évtizedig újjá nem épített Erzsébet hídig közlekedett a 44-es, amely 1946-ban a Keleti pályaudvarig közlekedő betétjáratot is kapott. Ekkor a 44-esen pótkocsis Stuka villamosok közlekedtek. A Rákospataknál 1956. április 16-ára készült el a hurokvágány, így véglegessé vált a külső végállomás helye is.
Az Erzsébet híd építésekor a belső végállomást egyre hátrább helyezték: 1960-ban a Felszabadulás térig, 1962-ben az Astoriáig rövidült a vonal, mígnem 1964. november 21-én, a híd átadásával a Moszkva tér lett az új végállomás, egészen 1972. december 23-áig. A 44-es ekkortól huszonhárom éven keresztül, az 1995. december 25-ei megszüntetéséig a Keleti pályaudvartól a Rákospatakig járt, egyre ritkábban, mígnem a kihasználtságra hivatkozva megszüntették. A Thököly úti villamos újjáépítése a közelmúltban lett ismét téma, a 4-es metró helyett az Újpalotáig közlekedő gyorsvillamos idézné fel az emlékét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!