Szingapúri szeánsz: hol vannak a nagy üzletek?
Óriásrendelések és nagy meglepetések nélkül zajlott az ázsiai kontinens egyik legnagyobb aviatikai rendezvényének üzleti szakasza. Ami amúgy mindenképp megérdemli a fokozott figyelmet, hiszen momentán a legnagyobb piacról van szó, katonai és polgári fronton egyaránt. Ezt hangsúlyozta az Airbus-nyitány is, amely, amellett, hogy az európai gyártó vezető pozícióját hangsúlyozza a térségben, közleményében jelezte, a térségben az évi forgalomnövekedés 5,6 százalék lesz, a következő húsz évben várhatóan globálisan forgalomba álló 32 ezer 600 új repülőgép közül 12 ezer 800-nak lesz itteni üzemeltetője.
Ugyanakkor a korábbi évek hatalmas étvágya után az idei első igazán nagy szalon nem hozott gigamegrendeléseket. Két éve 32 milliárd dollárnyi üzletet kötöttek, most a közönségnapok előtti mérleg mindössze 12,3 milliárd! (Helyi források azt állítják: a nyilvánosságra nem hozott megállapodások értékével együtt mégiscsak több volt a kötés, mint 2014-ben.) Vannak, akik a légiipar általános visszaesésétől tartanak, mások viszont azt mondják, a légitársaságok egyszerűen már meglépték a magukét, siettek lekötni a gyártók kapacitását, ezért a szerződések nagy része már megköttetett, a rendelési listák a nagy gyártók esetében többezer példányra rugnak, nincs miért aggódni... Illetve, ahogy az Airbus egyik főnöke, John Leahy fogalmazott, ha aggodik valamiért, akkor azért, le tudja-e gyártani a cége időben a megrendelt gépeket.
Az idei első bejelentés például nem is új gépek beszerzéséről szólt, hanem arról, hogy az indonéz Citilink a korábbi megrendeléséből tíz A320-ast a nagyobb 321-esre cserél, ami jelzi, a reptérfejlesztések rendszerint elmaradnak a forgalom növekedése mögött, a légikikötők egyre kevesebb új leszállási lehetőséget tudnak a társaságoknak kiajánlani, így a társaságok rákényszerülnek a nagyobb altípusok használatára. Az Airbus eladási főnöke, John Leahy ugyanakkor ezt az ázsiai régióra nézve nem annyira az A320/321-es, hanem az óriás 380-as kapcsán hangsúlyozta, vagyis hogy a térség légiközlekedési problémáira ez a típus a legfontosabb megoldás.
Az Airbus a továbbiakban bejelentette tizennégy szélestörzsű A330neo megrendelését egy „magát megnevezni nem kívánó” vevő részéről, ami annyiban érdekes, ezek a gépek is a hosszabbik 900-as variánsból kerülnek ki, amiből 176 példányt igényeltek eddig a társaságok, és csak tizet a rövidebből. Szép bemutatókat repült az új Airbus-szélestörzsű, az A350 XWB egyik tesztpéldánya, és hat gépre szóló megrendelést adott a Philippine Airlines is.
A Boeing először az Air Niugini nevű új-guineai társaság négy 737 MAX 8-as megrendelését tudta prezentálni, annál fontosabb volt, hogy a kínai Okay Airways tizenkettő keskenytörzsre kötött szerződést: a cég ugyanis az óriásország első teljesen magántulajdonban lévő légitársasága, ráadásul először rendelték Kínából a 737-es leghosszabb, MAX 9-es változatából.
A Bombardier nagy üzlete az Air Canadával nem szingapúri kötés volt, viszont itt jelentette be a kanadai gyártó, hogy belefog a népszerű légcsavaros-gázturbinás, a Malévnél is üzemeltetett Q400-as új változatának fejlesztésébe: mondanom sem kell, ez esetben is egy nagyobb kapacitású, kilencven személyes verzióról van szó, de a kanadaiak átvették más nagy gyártók óvatos megközelítését, és nem nyúlnak nagyon hozzá magához a konstrukcióhoz: hátrább helyezik a hátsó nyomástartófalat, áthelyezik az elülső jobboldali ajtót, így nyernek új üléssorokat, miközben ígéretük szerint a sorok távolsága nem csökken, vagyis nem lesz kényelmetlenebb a gép. Ugyanakkor vagy egy tonnával megnövelik a turboprop maximális hasznos terhelését.
A tesztidőszak küzdelmeivel elfoglalt japánoknak jó hír, hogy a Mitsubishi regionális utasszállítója megkapta az első megrendelését egy lízingcégtől, mint ismeretes, az új gépek piacán ezek a vállalkozások döntő szerepet játszanak, az MRJ új vásárlója az Aerolease Aviation, egy floridai cég, amely tíz gépre kötött fix szerződést. Az Aerolease egyik főnöke azt mondta: „Realisták vagyunk, ez egy új gép új hajtóművekkel, és ilyen gépeknél előfordul a késés...” – utalt a 787-es csúszására.
És még egy érdekesség a hajtóműgyártók felül: a Pratt & Whitney elnöke a show helyszínén beszélt arról, hogy a Boeing és cége között előrehaladott tárgyalások zajlanak arról, miképp hasznosíthatná az amerikai repülőgépgyártó az új (az A320neo szárnyai alatt némi problémákkal küszködő) GTF-technológiával, vagyis reduktoros hajtóműcsaláddal. A Qatar elnöke, a szókimondásáról is ismert Akbar Al Baker Szingapúrban egyenesen az általa rendelt 320neo-k átállítását helyezte kilátásba CFM-hajtóművekre, ha a P&W nem javítja ki a mostani hajtómű hibáit: amint ezt korábban megírtuk, a neo kibocsátója a Qatar lett volna, de a problémák miatt átengedte a dicsőséget a Lufthansának, a hajtóműgyártótól pedig kompenzációt követel, miközben hangsúlyozza, nem az Airbus a hibás az ügyben. Mint ismeretes, a Boeing a maga újrahajtóművezett 737 MAX verziójához nem kért a GTF hajtóművekből, maradt a CFM International eddigi típusának továbbfejlesztett LEAP-változatánál.
Bob Leduc P&W-elnök szerint azonban lesz egy olyan Boeing, kell, hogy legyen, amely kitölti a piaci rést mind a Boeing, mind az Airbus kínálatában a 220–280 üléses kategóriában, ez pedig az a bizonyos MOM, Middle of the Market néven emlegetett keskenytörzsű lenne, amelyet a már nem gyártott 757-es helyébe lehetne állítani. Leduc szerint a Boeing előbb-utóbb megteszi ezt a lépést, amihez a P&W vagy a jelenlegi 1100-as családjának egy nagyobb, erősebb változatát javasolja, vagy esetleg egy teljesen új hajtómű-konstrukciót. Mint erről korábban beszámoltunk, a Boeing erre az évre ha nem is program-bejelentést, de valamiféle döntést ígér a piac által nagyon várt típus ügyében, ami lesz sokak szerint mindenképp új konstrukció, mert a veterán 737-es törzsét már nem lehet tovább hosszabbítani, egyébként is, az A321neo egyik változata már megcélozta ezt a szegmenst, amire a Boeing csakis vadonatúj géppel válaszolhat.
(A szalon katonai érdekességeire lehetőség szerint még visszatérünk.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!