Színes történelem: kilencven éves az Air France
A francia nemzeti légitársaság az egyik legkorábban alapított, egyben a legsikeresebb működő vállalat a maga műfajában…
- Az Air France egy hónapig tartó párizsi kiállítással ünnepli fennállásának 90. évfordulóját – a tárlaton ikonikus emléktárgyakat és a légitársaságot kifejező, egyedi haute couture (egyen)ruhákat mutatnak be.
- A légitársaság rendre élen járt a légiközlekedési innovációban. Úttörőként állította forgalomba az első szélestőrzsű kéthajtóművest, az Airbus A300-ast, majd a világ legelterjedtebb kéthajtóműves keskenytörzsűjét, az Airbus A320-ast, a British Airways-zel pedig közösen üzemeltette a szuperszonikus Concorde-ot.
- Az Air France 2004-ben egyesítette erőit a KLM-mel; jelenleg olyan leányvállalatokkal büszkélkedhet, mint a HOP! és a Transavia France.
Az Air France tehát kilenc évtizede, egészen pontosan 1933. október 7-én született, jelesül az olyan kisebb társaságok, mint az Air Orient, az Air Union, a Société Générale de Transports Aériens, a Compagnie Internationale de Navigation Aérienne és az Aéropostale egyesülésével. A második világháború után államosított légitársaság kezdetben Douglas DC-3-asokkal repült (egyelőre csak Európa légterében), majd 1946. július 1-jén közvetlen járatokat indított Párizs és New York között, shannon-i és ganderi leszállásokal. A Douglas DC-4-es, négymotoros légcsavaros gépek alig húsz óra alatt repülték be az útvonalat. Másfél évvel később az Air France hálózata New Yorkon kívül már Buenos Airesig Sanghajig terjedt. Akkoriban az Air France üzemeltette a legtöbb repülőgépet, több, mint százharmincat, köztük a csodálatos Lockheed Constellations első példányait.
Nagyot ugorva az időben, a franciák 1953 augusztusában léptek be a jetkorszak ajtaján: az első sorozatban épített sugárhajtású utasszállító repülőgéppel, a sajnálatosan rövid életű de Havilland Comet 1A-val a Párizs–Róma–Bejrút útonalon repültek. Hét évvel később, 1960-ban pedig megkezdték a leszállás nélküli, közép- és nagytávolságú repüléseket a Sud Aviation Caravelle-lel, illetve a Boeing 707-essel.
Az Air France 1970-es évek olajválságában is kitartott flottája modernizálása mellett, és Boeing 727-eseket, majd Boeing 737-eseket üzemeltetett, továbbá zöld utat adott kötelékében az egek királynőjének, a Boeing 747-esnek. A légitársaság jelenleg több mint 240, Airbus-ból, Boeingből és Embraerből álló flottával büszkélkedhet. Gépeivel körülbelül kétszáz célállomást repül, naponta körülbelül ezer járatot tart fent. Kétezernégy óta az Air France-KLM csoport egyik leányvállalata, illetve a világ három légitársaság-szövetsége egyikének, a 2000. június 22-én létrehozott SkyTeam alapító tagja.
A kilencvenedik évforduló megünneplését hosszú előkészületek előzték meg. Végül szeptember 28-án a párizsi Lafayette galériában megnyitott kiállítással indult az október 10-éig tartó múltidézés. A kiállításon repülőgépmodelleket, posztereket és más ikonikus emléktárgyakat, köztük a légitársaság híres vintage utazótáskáját vásárolhatják meg az érdeklődők. Nem Franciaországról lenne szó, ha nem lehetne megcsodálni az Air France divatcég partnereinek, mint a Bernardaud, a Brun de Vian-Tiran, a Delsey, a Le parapluie de Cherbourg és a Vanessa Bruno kollekcióit is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!