Szerbbusz, Modulo!

iho/közút   ·   2017.10.12. 11:15
Ikarbus_M168D_montazs_kicsi
Az előző részek tartalmából:
  • Hetvenöt (opcióban további hetvenöt) Solaris Urbino 18-at és hetvenöt (opcióban további hetvenöt) PKD-konstrukciójú Modulo M168d-t vásárolt volna a BKV, de a szerződést érvénytelenítették.
  • Tavaly októberben közbeszerzési eljárást írt ki a Volánbusz száznyolcvan, BKK-specifikációjú csuklósbusz beszerzésére.
  • A nyertes ajánlatot az Ikarus Egyedi Kft. nyújtotta be az M168d-típussal, a felek januárban alá is írták a szerződést.
  • Augusztus közepén kellett volna átadni a járműveket, de egy sem készült el határidőre.
  • Egy gyors rendeletmódosításnak köszönhetően a gyártó további haladékot kapott, és a buszok is megdrágultak.

Aki esetleg naivan azt hitte, hogy innen már sínen van a történet, az sajnos tévedett: még mindig ott tartunk, hogy egy busz sincs teljesen kész, pedig a közel kilenc hónap haladékból kettő már elment. Közben az is kiderült, hogy a száznyolcvan buszból harmincat a BKV kap meg (valószínűleg ezek készre szerelését is ők végzik majd), viszont ez a kapacitáshiánnyal küzdő „gyár” helyzetén vajmi keveset segít. Valamilyen megoldást kellett találni, hogy (nagyjából) tartható legyen a határidő, hiszen a jelenlegi tempó csigalassú.

Az <a href=https://www.facebook.com/Omnibusz-231712766924514 target=_blank>Omnibusz</a> szerint valahogy így fog kinézni a Budapestre szánt tizennyolc méteres változat. Az eredeti M168d-hez képest a közvetlenül a csukló előtti és utáni részből vágtak ki összesen mintegy hatvan centit

Információink szerint a szerb Ikarbustól érkezhet a segítség: a (wikipedia szerint) ezer jármű/év kapacitású belgrádi cég bérmunkában százharminc komplett buszt gyártana le a ma már cseh többségi tulajdonú Ikarus Egyedinek, a maradék ötven viszont Magyarországon készülne el.

Az is biztosnak tűnik, hogy a 18,75 méteres prototípussal ellentétben a szériakocsik csak tizennyolc méteresek lesznek, illetve az eredeti BKK-s specifikációtól is eltérnek, hiszen a tervek szerint a buszok nagy része a vidéki közlekedési központokhoz (leánykori néven: Volánokhoz) kerül.

Minden idők talán legfurcsább hazai buszbeszerzése valószínűleg tartogat majd még meglepetéseket; mi is kíváncsian várjuk a fejleményeket!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.