Szeptember 18-tól három hónapos vágányzár lesz a hegyesi oldalban

iho.hu   ·   2023.09.13. 09:00
mav_1esvonal_flirt_dsc07952

Megkezdődik a Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszának tervezetten a decemberi menetrendváltásig tartó felújítása. A MÁV egykori pályavasúti főigazgatója, a vitathatatlan szaktekintély Zsákai Tibor szerint ennek már rég meg kellett volna történnie. 

A vágányzár idején a MÁV FKG (Felépítménykarbantartó és Gépjavító) Kft. végzi a vágányok karbantartását. Szeptember 18-a, hétfőtől jelentősen módosul a vonatok menetrendje, ezért a győri fővonalon utazóknak azt javasolja a vasúttársaság, hogy ne megszokásból utazzanak, hanem mindenképpen tájékozódjanak előre. Egyes személyvonatok helyett pótlóbuszok fognak közlekedni Tatabánya és Biatorbágy között.

A Biatorbágy és Szárliget közötti 29 kilométeres vágányszakasz felújítása keretében a sínek, betonaljak cseréje mellett elvégzik az ágyazatrostálást, vágányszabályozást, továbbá több mint másfél kilométer hosszan az alépítményt (vasúti töltés, bevágás) is helyreállítják. Kicserélnek hat felsővezeték-tartóoszlopot is. A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat során 950, egyenként 120 méter hosszú sínszálakat fektetnek le, 96 ezer vasbetonaljat cserélnek és mindeközben több mint 100 ezer tonna ágyazati anyagot építenek be, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával.

A karbantartásra 32,5 milliárd forintot fordít a MÁV Zrt. A beavatkozás idején rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt zajra lehet számítani a térségben nappal és éjszaka egyaránt, ezért a lakosság elnézését és türelmét kérik.

Az ütemterv alapján szeptember 18-ától október 26-áig Biatorbágy és Szárliget között az egyik (bal) vágányon zajlik az átépítés egyvágányú vonatforgalom mellett.

Szeptember 18-ától október 26-áig a korlátozás miatt menetirányonként és óránként csak egy-egy személyszállító vonat haladhat át a karbantartással érintett szakaszon, a reggeli és délutáni csúcsidőszakban ezt két vonatra növelik a fő utazási irányokhoz igazítva, hogy a lehető legtöbb utas pótlóbuszra való átszállás nélkül eljuthassunk az iskolákba, munkahelyekre, illetve haza. A tervezett menetrendmódosítás alapján az S10-es és S12-es személyvonatok helyett pótlóbuszok járnak majd Tatabánya és Biatorbágy között. A belföldi és nemzetközi személyszállító vonatok menetrendjének kialakítása folyamatban van, az érintett társvasutakkal zajlanak az egyeztetések.

Az 1-es vonali lehetetlen helyzettel összefüggésben Vizsy Ferenc közlekedésmérnök, a MÁV egykori, főigazgatói beosztású  munkatársa a facebook oldalán interjút közöl Zsákai Tiborral, a a pályadiagnosztika, az építési és pályafenntartási technológiák szakértőjével, a MÁV egykori pályavasúti főigazgatójával. Arra volt kíváncsi, hogy törvényszerű-e mindaz, ami Szárligetnél bekövetkezett. Zsákai elöljáróban kifejtette, „Az 1. számú, hegyeshalmi fővonalat 1972-ben kezdték el átépíteni, de ez a munka a mai napig sem fejeződött be. Ennek kimondottan a pénzhiány volt az oka, mert az állam soha nem biztosított elegendő forrást a tulajdonában lévő vasúti pályákhoz. A csigalassúság oda vezetett, hogy ha el is jutottunk egy darabig az építéssel, mehettünk vissza az elejére, hogy elvégezzük a kötelező felújítást.”

Majd továbbment, és személyes érintettségére is kitért: „Ezt a vonalszakaszt még én építettem 1984-ben, azaz idestova negyven éve. Egy ilyen beruházás körülbelül harminc évre szól, aztán nagyfelújítást kell rajta végrehajtani. Ha ez elmarad, gyorsuló ütemben romlik az állapota. Mondják, hogy az eső és a hőség is közrejátszhatott… Lehet, de leginkább az, hogy közel tíz évvel túlüzemeltették a pályát.” 

Az interjú egyik legfontosabb kitétele így hangzik: „A pálya felelős vezetőjének a helyében, látva a romló műszaki adatokat, én felújítottam volna, ha van pénz, ha nincs, mert a bécsi fővonal soha nem kerülhetne ilyen helyzetbe. A minisztériummal pedig utólag majd elszámolnánk, mert az utasnak, a fuvarozónak semmi köze sincs a tulajdonos és az üzemeltető közötti huzavonához.”

Az interjút itt találják, érdemes elolvasni, megtudhatjuk, hogyan gondolkodik egy tőrölmetszett vasutas.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek