Százhússzal Kelenföld és Százhalombatta között
Befejeződtek a munkálatok és hivatalosan is átadták a Kelenföld és Százhalombatta között megújult vasúti pályát. Az 53 milliárd 800 millió forintos fejlesztésnek köszönhetően 120 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok a 20,5 kilométer hosszú Pest megyei vonalszakaszon.
A beruházás keretében összesen nyolc megállóhelyet, illetve állomást építettek át – Budafok, Háros, Budatétény, Barosstelep, Nagytétény-Diósd, Érdliget, Érd felső, Érd – amelyek akadálymentesítésére korszerű 55 centiméter magas peronokat építettek. Emellett peronaluljárók, rámpák, liftek és új perontetők is készültek, korszerű utastájékoztatási rendszerrel és térvilágítással. Az állomásépületeket állapotuktól függően felújították vagy átépítették. A Budafok megállóhelyen található fővárosi védettségű épületet is újjáépítették, immáron a módosított vágánygeometriától megfelelő távolságra.
A vonalszakasz által érintett szintbeni és különszintű útkeresztezéseket átépítették. A Vágóhíd utcánál elbontották a meglévő vasúti hidat, helyére új hidat építettek és kiszélesítették az utcát. Megszűnt a Nagytétényi úti szintbeni útátjáró, helyette a Növény utcai különszintű útátjárót kiszélesítették. A kerékpáros és gyalogos közlekedés szempontjából is tágas, két új turbókörforgalommal ellátott csomóponttá alakult át, amely így minden közlekedőnek ideális közlekedési útvonalat biztosít. Átépítették az érdligeti vasúti hidat is, a középső pillérek kikerültek, így az autósoknak is kedvezőbb lett a közlekedés.
Az állomások és megállóhelyek körzetében kerékpártárolók létesültek és összesen mintegy 135 férőhelyet biztosító P+R parkoló épült:
- Budafok megállóhely: 35+1 P+R (a meglévő parkolóhely bővítése történt meg),
- Háros állomás: 30+2 P+R, 22 B+R,
- Nagytétény-Diósd állomás: 16+3 P+R,
- Érd állomás: 27+1 P+R 34 B+R (Csalogány utcai) és 46+1 P+R és 44 B+R,
- Érd-felső megállóhely 19+1 P+R.
A zaj-és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken tizennégy kilométeren zajárnyékoló falak is épültek.
A vonalszakasz felvételi épületei Hároson, Nagytétény-Diósdon és Érden teljes körűen megújultak.
A vonatforgalom szabályozására modern, emelt sebességű térköz és állomási elektronikus berendezéseket telepítettek. A 40a vonalon kiépült a központi forgalomirányító központ (KÖFI), ami lehetővé teszi a vonatforgalom teljes automatizálását, és nyomon követését, továbbá egy központból történő irányítását és szabályozását. Az utasok kényelmét infokommunikációs rendszerek, Info-oszlopok segítik, biztonságukat kamerarendszerek garantálják.
A vonalon a felsővezeték-rendszer teljes hosszban átépült, valamint a vasútközlekedéshez szükséges energiaellátást az Érden telepített vontatási alállomás korszerű transzformátorai szolgáltatják.
Az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel lebonyolítható közlekedés várhatóan 2022 végén valósulhat meg.
A vasúti pálya korszerűsítésének kivitelezési munkálatait a V-Híd Zrt. és az A-Híd Zrt. alkotta Kitérő 2016 Konzorcium végezte nettó 53 milliárd 800 millió forint értékben. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg.
Az elektronikus biztosítóberendezés és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer korszerűsítésének kivitelezési munkálatait a(Siemens Mobility Kft., valamint a Siemens Mobility GmbH által alkotott Siemens KLBA Konzorcium végzi nettó 16 milliárd 620 millió forintból. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF beruházásában valósul meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!