Szárnyalt a cseh buszpiac
Noha a 2011-es rekordmennyiséget nem sikerült elérni, így is kiemelkedően jó eredménynek számít a 2012 során gyártott több mint 3200 M2 (minimum 8+1 ülőhely és 5 tonnánál kisebb össztömeg) és M3 (minimum 8+1 ülőhely és 5 tonnánál nagyobb össztömeg) kategóriájú busz Csehországban. A korábbiakhoz hasonlóan ezúttal is az olasz tulajdonú Iveco-Irisbus vysoké mýtoi üzemének kapuján gördült ki a legtöbb jármű – a fent említett mennyiség közel 86 százaléka – a másik „nagy”, a SOR 13,02 százalékkal részesült a képzeletbeli tortából, a maradékon a kisebb cégek osztozkodtak. 2011-hez képest az Irisbus több mint 2 százalékkal tudta növelni a termelését, a SOR viszont 13 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.
Némileg felcserélődnek a szerepek, ha a belföldön forgalomba állított új buszok piacát vizsgáljuk. Itt még mindig a SOR-é a vezető szerep, noha a 2011-es kiemelkedően jó eredményüknek (409 busz) a közelébe se tudtak érni 2012-ben (228 busz). A legnagyobb megrendelőjük a főváros; mint emlékezetes, összesen 720 NB12-est és NB18-ast rendeltek még 2009-ben, ezeket folyamatosan, 2016-ig szállítják le.
A második hely az Iveco-Irisbusé, akik itt is növelni tudták a részesedésüket (2011: 193, 2012: 205 eladott jármű – ebből 178 volt Irisbus, 27 Iveco kisbusz).
Bár Lengyelországgal ellentétben itt nem piacvezető, de az előkelő harmadik helyen szerepel az Evobus, ők 2012-ben 111 buszt adtak el a cseh piacon, amiből 88 volt Mercedes-Benz, 23 Setra gyártmányú. A lengyel Solaris 59 eladott busszal a negyedik, az MAN 32-vel az ötödik (a szintén ide tartozó Neoplanból ezen felül négy kelt el). A svéd Volvo huszonkettőt adott el (az Irizar által karosszált buszokat is ideértve), őket egy szlovák minibusz-átalakító cég, a Rošero követi 20 járművel. A holland VDL kilenc buszt értékesített, a cseh Tedom pedig hetet, és ezután fel is hagytak az autóbuszgyártással. Az ázsiai gyártók is jelen vannak már a cseh piacon: a japán Isuzutól három, a kínai Higertől két járművet vásároltak.