Svájci kihívás: Pilatus-jet, burkolt pálya sem kell neki
Annyi sikeres légcsavaros-gázturbinás típus után a jeles svájci gyár valami egészen újba fogott: Oskar Schwenk elnök a genfi EBACE 2013 szalonon, az üzleti repülés nagy európai találkozóján jelentette be, hogy vadonatúj business-jet fejlesztésébe fogtak, amelynek kis pályaigénye és sokoldalúsága a most gyártásban lévő légcsavaros-gázturbinás PC–12-eshez hasonló, sebessége és komfortja azonban a könnyű jeteké.
A PC–24-es a korábbi Pilatusokhoz hasonlóan gyakorlatilag új kategóriát teremt, a gyártó szerint ez lesz az SVJ, Super Versatile Jet, vagyis szuper sokoldalú gép. Ebben az osztályban különlegesen rövid, 2700 lábnyi, azaz 820 méteres pályát igényel csak, a konkurens könnyű sugárhajtású gépekhez képest nem kevesebb mint 1300-zal több repülőtéren használhatják, teljes felszállási úthossza (15 méteres akadályig) sem több mint 3130 láb, megintcsak kevesebb, mint ezer méter, a leszállási úthossz is igen kedvező, 750 méter.
A PC–12-eshez hasonlóan, de a könnyű jetek többségével ellentétben használhat nem szilárd burkolatú pályát is, ezt is beleszámítva nem kevesebb mint 21 ezer le- és felszállóhely nyílik meg a PC–24-es előtt. Mindez igen kellemes lehet a felhasználónak, mert a lehető legkisebb forgalmú, tehát legolcsóbb, sokszor pedig a valódi célállomáshoz vagy akár lakóhelyéhez legközelebbi repteret, pályát használhatja, elkerülhetőek a kisgépekkel szemben amúgy is egyre kevésbé toleráns nagy légikikötők.
A kabin nagysága a Citacion XLS és a Hawker 900XP között van, majdnem nyolc méter hosszú, átmérője pedig másfél méter körüli a pilótafülkétől a hátsó nyomástartó falig. Teljesen lapos a padló (a törzs a főtartók bekötése fölött van). Szeparált toalett és eléggé tágas belső poggyásztér javítja még a komfortot.
Harminc perc alatt éri el a maximális utazómagasságot, a 450-es repülési szintet, a maximális utazósebesség 425 csomó. Ha teljesen feltöltik az üzemanyagtartályokat, akkor a gép négy utassal 3600 kilométert repülhet leszállás nélkül, kategóriájában tehát valóban nagy hatótávolságúnak mondható: a cég ábrája szerint négy utast éppúgy elvisz Izlandra, mint Kazahsztánba, természetesen a navigációs tartalék meghagyásával.
Nagy ablakok és széles cargoajtó teszi még kellemesebbé a használatát, ilyen mód alkalmas lesz teherszállításra, mentőrepülő feladatokra, és még a hatósági és különleges funkciókat ellátó üzemeltető is bízvást választhatja a gépet, no meg persze azoknak a pilóta-tulajdonosoknak a széles köre, akik maguk szokták vezetni a jetjüket, de alkalmas a gép vállalati szállításra is.
Az FJ44-4A hajtóművek ereje az egyik faktora a kellemesen rövid felszállási úthossznak, amúgy a gépre nem kell külön segédhajtómű, az egyik hajtómű ugyanis alacsony fordulatszámú „üresjáratban” tartható, ez az úgynevezett Quiet Power Mode, ami APU nélkül is fenntartja a gép elektromos rendszereinek működését, a fűtést vagy a hűtést, vagyis függetleníti a jetet a földi kiszolgálók áramforrásától. A Honeywell szállítja az avionikát, a négy nagy képernyővel felszerelt műszerfalat, a mai business-jetekhez szokásosan alkalmazott kiegészítőkkel, mint például a földközelségjelző, IRS és TCAS.
Az első géphez már készítik a részegységeket, a kigördülési ceremóniát a Pilatus jövő év közepére ígéri, az első repülést 2014 negyedik negyedére. Három géppel repülik le a 2500 órás berepülési programot, az európai és amerikai légialkalmassági engedély megszerzését 2017-re remélik, ezután kezdhetik meg az első példányok leszállítását a jövendő vásárlóknak.
Svájc híres a hegyeiről, a csokoládéról, a tehenekről és a Pilatus repülőgépekről, most megszületett az új hegyi kristály – prezentálta a gépet a Pilatus elnöke.