Studenkát vegyenek, olcsó a Studenka!
Végkiárusítást tartanak a csehek, van olyan motorvonat, ami még mindig kiváló állapotban van.
A Cseh Vasutak fokozatosan egyre több, fölöslegessé vált 810-es sorozatú motorvonattól és pótkocsitól válik meg. A legfrissebb eladásra szánt motorvonatok listáján máris kilenc 810-es sorozatú, és három 809-es sorozatú Studenka szerepel. Az ár mindegyik esetében különböző, az aktuális példány műszaki állapotának függvényében változik, százezertől akár többszázezer koronáig terjed (egymillió hatszázezer forinttól).
A Cseh Vasutak információi szerint a fokozatos járműpark-felújításnak köszönhetően jövőre még több, akár negyven Studenkát és számos pótkocsit is áruba bocsáthatnak. Az eddigi tapasztalatok alapján nagy az érdeklődés, a vasúttársaságok és különböző vasútbaráti körökön kívül magánszemélyek és nem vasútipari cégek is vásárolnak a használtvas-piacon. A Studenkák így akár hétvégiházként, kiskerti bódéként vagy fészerként szolgálnak tovább, de vannak gasztrocégek is, amelyek kávézókban, éttermekben dobják fel vele a külteret, sőt akár a belteret is.
A Cseh Vasutak jelen állás szerint összesen száznyolcvanhárom 810-es sorozatú motorkocsival rendelkeznek, az üzemeltetési igény pedig száznégy motorkocsi a tartalékokkal együtt. A kiárusítás folyamatosan zajlik, úgy ahogy érkeznek az új RegioPanterek, RegioFoxok, úgy vonulnak ki a forgalomból a 810-esek, s kerülnek rá az eladási listára. Természetesen más járműveket is találunk a listán, nemcsak Studenkákat, aki esetleg vásárolna, az szemlézze a ČD erre vonatkozó, folyamatosan frissülő listáját.
A Cseh Vasutak még 2018-ban döntött arról, hogy jónéhány 810-es sorozatú motorvonatot inkább költséghatékonyan felújíttat, ahelyett, hogy leselejteznék őket. A felújítás során a motorkocsik új fényezést, félig leereszthető ablakokat (aminek nagyon sokan örültek), új padlóburkolatot és utastér burkolatot, kárpitozott üléseket kaptak, ami valamivel nagyobb kényelmet nyújt, mint a „fapados”, eredeti bőrüléses változat. Ezen kívül új WC-t, hatékonyabb fűtési rendszert kaptak. A felújítás során az eredeti Liaz motorokat hatékonyabb és üzemanyag-takarékosabb Tedom TD152 típusú motorra cserélték. Még új nevet is kaptak a felújított flotta képviselői, RegioMouse néven vonultak be a történelembe (akkor már folyamatosan érkeztek a RegioPanterek, RegioSharkok, RegioSpiderek – ezért döntöttek a Mezei Egér elnevezés mellett).
A Vagonka Studénka 1973 és 1984 között összesen hatszáznyolcvan Studenkát gyártott az akkori ČSD-nek. További több mint száz bézét gyártottak a MÁV megrendelésére.
(Nyitókép: zdopravy.cz, Jan Sůra)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!