Stadler: csak az első adag Kiss késik; a startos mozdonytenderen pedig nem indulnak
Mi is érdeklődtünk a Stadlernél Kiss-ügyben, tartható-e a menetrend, időben üzembe állnak-e a szerelvények, a próbák rendben zajlanak-e (azóta már kiderült, hogy nem, késés van). Az emeletes motorvonattal kapcsolatos kérdéseinkre az alábbi közleményt kaptuk tömbösített válaszul.
A Stadler megerősíti, hogy változik a 2017. augusztusában megrendelt 11 emeletes motorvonat szállítási ütemezése. Az ütemterv módosítását előre nem látható körülmények tették szükségessé, amelyek többek között magukba foglalják a projekt teljesítésébe bevont alvállalkozói körnél tapasztalható munkaerőpiaci kihívásokat, amelyek a munkafolyamatok tervezettnél lassabb felépülését eredményezték.
További nehezítő tényezőként merültek fel az európai vasúti járműgyártó piac beszállítói láncolatában tapasztalható elhúzódó szállítási határidők, illetve a motorvonatok ajtórendszerét szállító vállalat kasseli gyárának víz alá kerülése, amelynek következtében a 11-es jármű már legyártott oldalajtói tönkrementek.
Az új ütemezés értelmében az első jármű utasforgalmi próbaüzeme márciusban kezdődhet el. Ezt követően további egy jármű forgalomba állása várható áprilisban, amelyet júniusban további 9 jármű követ, míg az utolsó emeletes vonat 2020 augusztusában állhat forgalomba.
A Stadler felhívja a figyelmet, hogy az ütemezés változása csak a keretszerződés első megrendelésében foglalt 11 járműre vonatkozik, a második 8 darabos, illetve legutóbbi 21 darabos megrendelést a változás nem érinti, azok teljesítése az eredeti szerződéses határidők szerint zajlik.
A svájci vállalatcsoport szeretné ugyanakkor kiemelni azt is, hogy a korábbi hét magyarországi megrendelését mind a szerződéses határidőknek megfelelően, vagy több esetben is jóval azok előtt teljesítette, és a jövőben is arra törekszik, hogy a megvalósuló projektek is hasonló hatékonysággal valósulhassanak meg.
Információink szerint még ha a vonatok futópróbái meg is lennének, akkor is bajosan indult volna el az utasforgalmi üzem, hiszen jelenleg egyetlen startos mozdonyvezetőnek sincs típusismerete a Kiss motorvonatokra. A futópróbák során a Kárpát Vasút mozdonyvezetői működnek közre. Az ügyben a MÁV Startot és a Stadlert is kérdeztük, utóbbi válaszolt. A Stadler nevében Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető-igazgató helyettese megerősítette, hogy még valóban nincs típusvizsgát letett startos vezér, de az oktatásuk már megkezdődött. A nagyjából két hetes procedúra első felében elméleti oktatásban részesülnek a mozdonyvezetők, a második héten pedig a gyakorlati képzést tartják. A mozdonyvezetők egy része már túl van az elméleti oktatáson, nemsokára élesben is bizonyíthatnak a Kisszek fedélzetén.
Ahogy olvasóinkat, minket is érdekelnek az egyemeletű vonatok is, azokkal kapcsolatban is van fejlemény. Régi elképzelés a Start Flirt-flottájának a teljes egységesítése, és ezalatt ne a színezést értsék, sokkal inkább a belbecs átalakítását. Persze a külső is számít, de mindössze egy opció volt a csomagban, amit a Stadler a Startnak ajánlott. A piros szín kedvelőinek rossz hír: a vasúttársaság az opcióval együtt kérte a teljes csomagot, így az alábbi változtatásokat fogják a közeljövőben átvezetni az első hatvan Flirtön:
- braille-írás elhelyezése;
- számítógép dugaszoló és USB töltő aljzatok kiépítése;
- utastájékoztató rendszer korszerűsítése;
- időszinkronizálás;
- mozgáskorlátozott emelő berendezés rakfelület módosítása;
- belső video berendezés korszerűsítése;
- WC tartály lefejtő automatikus szelep kiváltása;
- mosdó helyiség belső felületének antigraffiti, karcálló fóliával befedése;
- mozdonyvezetői tablet dokkoló beépítése;
- külső színterv és feliratok egységesítése.
Kiss Csaba elmondta: jelenleg a szükséges dokumentációk elkészítése zajlik, ezt be kell adni a MÁV-nak, és ha elfogadják, akkor kezdődhet a munka az első egységen.
A Start legújabb nagy beszerzésének a hírére is rákérdeztünk, hiszen a Stadlernek már van olyan mozdonya, ami itthonra is megfelelne. Viszont a tendert mintha tökéletesen a Siemens Vectronra írták volna ki... Kiss Csaba megerősítette, hogy valóban van ilyen terméke a cégnek, de a kellő referenciamennyiség nincs meg, emiatt a Stadler nem is fog próbálkozni a mozdonytenderen.
A Szeged–Hódmezővásárhely közti tramtrainre szállítandó járművekkel minden rendben van, a projekt egyelőre szerződésszerűen halad. Az Alföldre készülő motorvonatoknak ez lesz a világpremierje is, az egyik járművet a Stadler az őszi, berlini Innotranson mutatja majd be. Utána jön majd Magyarországra próbázni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!