SMS-jegyet szeretne az LMP Budapesten
Új típusú tömegközlekedési jegyek bevezetését javasolja az LMP Budapesten, hogy minél többen utazzanak a BKV-val. A Fővárosi Közgyűlés elé beterjesztett javaslat elsősorban az alkalmi utasoknak kedvezne. A javaslat egyik eleme az SMS-jegy.
Jegyvásárláskor az utas SMS-t küldene, amelyben megadja egyik arcképes hatósági igazolványának számát és a kért jegy típusát. A vásárlásról visszaigazolást kap, amelyet megmutat az ellenőrnek. A BKV szúrópróbaszerűen ellenőrizheti az SMS-jegyek valódiságát a szerver adataival való utólagos összevetéssel. A személyazonosító adatok birtokában a csaló utassal szemben hatósági eljárás kezdeményezhető.
A javaslat szerint előnye a rendszernek a gyors bevezethetőség és a hamisító egyszerű azonosítása. Hátránya viszont, hogy az ellenőröket fényképkészítésre alkalmas eszközzel kell ellátni, valamint a rendszer nem kompatibilis a metró tervezett beléptetőkapus megoldásával.
Az SMS-jegyről hosszú évek óta beszél a BKV. Mivel a budapesti megállókban és a járművek többségén nincs jegykiadó automata, a nagyobb közlekedési csomópontoktól távol buszra vagy villamosra szálló alkalmi utasok rendszerint bliccelésre kényszerülnek. Már a 2007 végén napvilágot látott elképzelések is időalapú jegyekről szóltak, ami jóval igazságosabb a napjainkban is üzemelő, járművenként lyukasztó megoldásnál.
Az SMS-jegyből természetesen 2008-ban nem valósult meg semmi. A Kötött pálya blog akkori információi szerint a főpolgármesteri kabinet tárgyalta, de nem hagyta jóvá az elképzeléseket, amelyek így nem kerülhettek a közgyűlés elé.
Az okokat elsősorban a BKV háza táján kellett keresni. Több adminisztratív kérdés is nyitva maradt az SMS-jegyek használatával kapcsolatban. Mi a teendő, ha utazás közben – netán éppen a jármű késése, tehát a BKV hibája miatt – jár le az időalapú jegy? Egyből elveszti érvényességét az utazási igazolvány? Hogyan védhető ki, hogy az utasok ne csak akkor nyúljanak mobiltelefonjaikhoz, amikor meglátják, hogy ellenőrök szállnak fel a buszra?
Európa számtalan országában sikerült a szolgáltató és az utasok számára is elfogadható megoldást találni ezekre a problémákra. Az LMP előterjesztésében rámutatnak arra, hogy a budapesti tömegközlekedést nem rendszeresen használóknak nyújtott jegystruktúra elavult és igazságtalan – azonban a 2008-ban felvetődött akadályok megoldási javaslatairól nem tájékoztat a párt közleménye. A javaslatról várhatóan szerdán dönt a Fővárosi Közgyűlés.