Sikertípus, sikertársaság: századik Emirates 777-300ER

iho   ·   2014.10.30. 13:45
EK-100th-773ER-cim

A századik Emirates 300ER

Tévedés ne essék, az Öböl-menti légitársaságnak nem csak száz Boeing 777-ese van, hanem összesen 142: a típus leghosszabb és legnagyobb hatótávolságú változatából, egyben a jelenleg repülő legnagyobb teljesítményű kéthajtóművesből vette most át az Emirates a jubileumi példányt. Amúgy viszont a Triple Seven valamennyi más változata (200, 200ER, 200LR, 300 és a teherszállító 200F Freighter) is bőven repül a cégnél. Nem beszélve a megrendelésekről: a Boeing sikeres utas- és teherszállítójának összesen további 204 példányára van érvényes megállapodása a légitársaságnak a gyártóval.

Az Emirates flottája jelenleg 213 gépből áll, vagyis a 777-esek ennek a gépparknak a gerincét alkotják, utalt az átadáskor a típus jelentőségére az Emirates elnöke, Sir Tim Clark, aki azt is megemlítette, hogy a társaság 777-300ER-jein eddig 108 millió utas repülhetett. A csaknem 15 ezer kilométeres hatótávolságot és a 330 perce ETOPS engedélyt a légitársaság alaposan ki is használja.

Az ezredik 777-es is az Emiratesnek jutott, nem véletlenül...

A leghosszabb 777-300ER járata a Dubaj–Houston, 13 ezer 120 kilométerrel. Az altípus segítségével indította el járatait az Emirates Dubaj-központtal Adelaide, Barcelona, Buenos Aires, Genf, Oslo, Rio de Janeiro, Seattle, Stockholm, Tajvan és Tokió (Narita) felé; külön érdemes kiemelni a Milánó–New York JFK járatot, mint az egyik első olyan Emirates-vonalat, amely nem Dubai felől, hanem egy második illetve harmadik hub között teremt kapcsolatot, jelezve ezzel a légitársaság törekvését az igazi globális hálózat kiépítésére.

Amit az Emirates-vezér kiemelt: az üzemeltetés gazdaságossága, a hatótávolság és a teherbírás kombinációja teszi ezt az altípust a valaha épült utasszállítók egyik legjelentősebbikévé. Clark egyébként igen komoly szerepet játszott a típus jövőbeli történetében is, hiszen elsősorban az ő lobbijának köszönhető, hogy az amerikaiak elszánták magukat a továbbfejlesztésre, amit a tavalyi Dubai Airshow alkalmával az Emirates, kibocsátó légitársaságként, egy 150 gépes 777X megrendeléssel honorált. Sir Tim egyébként beszélt a gép egy másik előnyéről, amelyet ritkábban szoktak emlegetni: ez az a típus, amelyen a legtöbb szállított áru fér el a padlószint alatti poggyásztérben, márpedig ez sok járat esetében a gazdaságos üzemeltetés kulcsa.

Dupla 777-átadás Everettben

A 777-esek csúcsüzemeltetője korábban is a legnagyobb felhasználónak kijáró kitüntetésekkel büszkélkedhet, például azzal, hogy 2012-ben az Emirates vehette át az ezredik 777-est, és hogy milyen ütemben bővül a cég 777-es flottája, arra jellemző az a ritka esemény is, amikor a légitársaság egyszerre két gépet állított szolgálatba a megrendeltek közül.

Egyébként az Emirates 2003-ban hozta meg első döntését, miszerint lízingelt 777-300ER-ekkel indítja az altípus karrierjét a vállalatnál, a 2004-es Farnborough-i szalonon még csak négy gépet rendelt és kilencre jelentett be opciót a cég, de miután 2005 márciusában forgalomba állította az elsőt, a novemberi Dubai Airshow alkalmával már összesen negyvenkét példány szerepelt fix megrendelésként vagy opcióként az aláírt szerződésben.

A gyártás ütemét mára havi 8,3 gépre emelték, ez persze csökkenhet az X-re való átállás miatt

2009-ben már az Emirates volt a világon a legnagyobb 777-es flotta-üzemeltető, 2010-ben ugyancsak Farnborough volt a helyszíne egy 9,1 milliárd dolláros, harminc gépre szóló üzletnek, 2011-ben már ezen is bőven túlléptek a partnerek, a fixen lekötött gépek száma ötven, az opciósoké további húsz volt. Idén júliusban szállította le a Boeing, nem nehéz kitalálni: megintcsak az Emiratesnek, az ötszázadik legyártott példányt a 300ER-ből.

A 300ER, illetve maga a 777-es mint gépcsalád tehát igen jó példája annak, hogyan tudja egy megfelelő típus megalapozni egy mega-légitársaság és egy mega-gyártó sikerét. A világon ma minden öt 777-esből egy az Emirates színeiben repül.

Minden öt 777-esből egy az Emiratesnél repül

És amint erről néhány napja beszámoltunk, van reményünk arra is, hogy ha nem is a legnagyobb, leghosszabb repülésre képes 300ER-ből, de mondjuk a 200-asból láthatunk majd példányokat a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren is. A járatnyitás alkalmával mind a Budapest Airport vezérigazgatója, mind az Emirates kereskedelmi igazgatója jelezte: ha sikeres lesz az üzemeltetés, ha lesz bőven utas, akkor a most beállított A330-asok helyett 777-est repültet a légitársaság a Dubaj–Budapest vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek