Sárkányfű ellen gépsárkány

Kadocsa Gyula   ·   2012.04.26. 06:30
00

Az ilyenkor virágzó, főleg sárga virágú növények látványosak, dekoratívak ugyan a vasútfotókon, de elburjánzásuk súlyos károkat okozhatnak a vasútnak. Az elgazosodott ágyazat előbb-utóbb elsárosodik, és gyengül az alépítmény, ha a dudva már a sínkorona magassága fölé nő, a vonatok fékezésének hatékonyságát is súlyosan csökkentheti.

Az elszáradt gyomnövények száraz időszakban növelik a tűzveszélyt, a vágányok melletti árkok elgazosodása pedig a víz elvezetését akadályozza. Magszóráskor a gaz a vágányokhoz közel telepített kultúrnövényeket megfertőzheti, akár kártérítési igénnyel is felléphetnek a gazdák a vasúttal szemben.

A rákospalotai munka előtt Üllőn Szlifka Benjámin csípte el a gyomirtókat<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik

A szegedi központú G&G Növényvédelmi és Kereskedelmi Kft. 1992-ben készítette el első permetezővonatát. Azóta folyamatos fejlesztés mellett a szerelvény több társa állt már forgalomba, amelyeket nagy sikerrel vetnek be hazai és külföldi vaspályákon egyaránt.

A gyomirtó szerelvények kocsijai régebben a MÁV, illetve a Magyar Posta tulajdonában levő zárt, teher-, tartály-, személy- és postakocsikra  épültek. Egyedülálló módon a szerelvényeket vontató mozdonyokra – speciális rezgésmentesített tartószerkezetre – a vágányokra irányított nagy felbontású kamerát szereltek fel, amelynek képeit egy gyomfelismerő szoftverrel feltöltött számítógép dolgozza fel. Ez vezérli a vezérlőkocsi aljára felszerelt permetezőkeret fúvókáit, hogy az elgazosodás mértékéhez képest optimális irányban és erősséggel szórja a vegyszert. Eközben a rendszer GPS-alapú gyomtérképet készít, amelynek adatait összehasonlítja az előző években készítettekkel, így képet kaphatnak az eredményességről és korrigálhatják a további kezelést. A mozdonyra felszerelt nagy teljesítményű reflektoroknak köszönhetően a gyomirtást akár éjszaka is végezhetik.

Rákospalota-Újpesten várakozik a szerelvény április 19-én<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

Az egyik ilyen szerelvény járt a 70-es vonal Budapest-Nyugati–Rákospalota-Újpest közötti szakaszán április 19-én csütörtökön délután, első lépésként a Vác felé vezető vágányon, majd a menetrendi rést kivárva vissza a másikon. Április 20-án késő délután már az Újpest feletti szakaszon dolgoztak a vegyszeresek.

Kapcsolódó hírek