Rövidpályás ATR: megvolt az első repülés
Szoftveres módosítások, plusz spoilerek és nagyobb oldalkormány: jövőre talán már dolgozhat a gép a kiterjedt óceániai szigetvilágban.
Először szállt fel a népszerű légcsavaros-gázturbinás regionális utasszállító, az ATR-42 STOL-változata, vagyis a rövidpályás verzió: a szükséges felszállási úthossz maximális felszállósúly mellett 912, a leszálláshoz szükséges pályahossz 773 méter, mindemellett a gép teljes terheléssel 1300 kilométert tud teljesíteni.
A kétahajtóműves típuscsalád piacvezető szerepe a 90 utasig terjedő kategóriában eddig is jelentős részben azon múlt, hogy a legfontosabb versenytáráshoz, a Q400-ashoz képest, amelynek most már szünetel a gyártása, keményebb, kedvezőtlenebb körülmények között is üzemeltethető. Ennek a logikának a jegyében indította be az Airbus-csoporthoz tartozó gyártó ennek a STOL-variánsnak a fejlesztését, amelynek révén a gép, illetve ez a rövidebb változat a mostaninál ötszázzal több repülőteret vehet igénybe, amelyeknek pályahossza 800 és 1000 méter közé esik.
Az első példány azonban még nem rendelkezik az összes, az új altípushoz szükséges módosítással. Amit a most következő idei tesztidőszak során vizsgálnak, az a továbbfejlesztett multifunkcionális komputer, az ugyancsak változott autobrake-rendszer, a leszállásnál használatos áramlásrontók a szárnyon (ground spoiler), illetve a nagyobb megengedett hajtóteljesítményhez módosított felszállási paraméterek.
Hátra van még a az egyik legfontosabb mechanikai módosítás: megnövelik az oldalkormány kitéríthetőségét, sőt, nagyobb lesz maga a kormányfelület, amitől azt remélik, hogy a gép kisebb sebességeknél is jól irányítható lesz a földön és a levegőben is. Ezekkel a változásokkal kezdődik a légialkalmassági tesztsorozat, amit a gyártó reményei szerint 2023-ban kezdenek meg és ugyancsak jövőre le is zárhatják.
Az ATR 42-600S eddig húsz példányra kapott megrendelést, az első üzemeltető az Aitr Tahiti lesz. Francia Polinézia szigetvilága számára komoly változást hozhat az új altípus, hiszen mintegy négymillió négyzetkilométeres területen nem kevesebb, mint 118 szigetet kell valamiképp összekötni a levegőben.
És ez nem csak a kiterjedt csendes-óceáni szigetvilág lakói számára fontos, hanem a Tahitin, a legnagyobb szigeten keresztül egyre intenzívebb turistaforgalom szempontjából is, ami ennek a szétszórt szigetvilágnak az egyik legfontosabb bevételi forrása. Az Air Tahiti kezdeti fejlesztésként két STO-ATR-t állít forgalomba a szigetek közti közlekedés javítására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!