A Spacejet-projekt zuhanórepülése
A Mitsubishi Heavy Industries leállította a Spacejet projektet, egyúttal bejelentette leányvállalata, a Mitsubishi Aircraft Corporation felszámolását. Nem lesz tehát Japánnak saját tervezésű és építésű utasszállító repülőgépe.
Húsz év vajúdás, az érdemi folytatás nélküli szűzfelszállás és temérdek pénz elköltése után Japán végül nem építi meg saját regionális utasszállító repülőgépét, a Mitsubishi Spacejetet, leánykori nevén a Mitsubishi Regional Jetet (MRJ). A hírt a Mitsubishi iparvállalat által vezetett Mitsubishi Heavy Industries konzorcium vezetője, Izumisava Seidzsi jelentette be. Izumisava szerint a regionális, kis- és közepes hatótvolságú repülőgépek piaca bizonytalan tendenciákat mutat, de a legfőbb problémát a szükséges repülési tanúsítványok megszerzése okozta. „Már nem vagyunk biztosak az üzleti modell életképességében” – fogalmazott.
A végül nyolc példányban legyártott (ezek rendre tesztrepülőgépek voltak) Spacejet lett volna a Japánban tervek szerint megépített első utasszállító repülőgép a légcsavaros NAMC YS–11 óta. A projekt beindítását 2003 -ban határozták el; Japán gazdasági és kereskedelmi minisztériumának az ország repülőgépiparával közösen megfogalmazott elképzelései akkor egy ötéves, 50 milliárd jenes programról szóltak, a fejlesztés célja pedig egy legfeljebb kilencven utas befogadására képes repülőgép megalkotása volt. Az MRJ (a Spacejet név csak 2019 óta használatos) tervezését és gyártását a Mitsubishi Aircraft Corporation 2008-as létrehozása gyorsította fel, de csak látszólag: az évek során ugyanis számos konstrukciós módosítás hátráltatta a tipusfejlesztést, a kitűzött határidők szinte egyikét sem tudták tartani, sőt, a Pratt & Whitney PW1000G hajtómű PW1200G változatának engedélyeztetése is késedelmet szenvedett. Az All Nippon Airways azonban ennek ellenére tizenöt gépre adott előrendelést, majd másik mellett a Japan Airlines is jelezte vételi szándékát, történetesen 32 MRJ-re.
Végül az első MRJ, egy MRJ90-es, 2015. november 11-én emelkedett a levegőbe. A másfél órás tesztrepülés ugyan sikeresnek bizonyult, a későbbi repülések során kiderült, hogy a szárnyakat és szárnytöveket meg kell erősíteni, akárcsak a futóművek kialakítását. Gond volt az avionikai berendezések elhelyezésével is. Ezért, illetve a típusengedélyek megszerzése körüli nehézségek miatt a gyártó hatszor volt kénytelen a projekt csúszását, a Spacejet menetrend szerinti forgalomba állítását bejelenteni, mígnem a Covid19-pandémia negatív gazdasági hatása miatt a típus fejlesztését 2020 októberében ideiglenesen felfüggesztették.
És nem is indították újra: Japán az évekig tartó műszaki kudarcok és a magas költségek után feladta az első saját gyártású utasszállító repülőgép megépítésének tervét. Az elvetélt projekt végük 350 milliárd jenbe került (egy jen: 2,75 forint).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!