Romantikus ragyogás

iho/közút   ·   2012.01.21. 11:00
00

A munkák a hídon és környékén még nem fejeződtek be teljesen, de Margit már csaknem visszanyerte múlt század eleji hangulatát és szépségét. A híd középvonalába összesen 33 korhű oszlopot építettek be, amelyek az átmenő villamosok felsővezetékeit tartják. Az 1,4 és 2,2 tonna közötti súlyú oszlopok öt fő típusba sorolhatók. Az oszlopokat úgynevezett öltöztetéses technikával szerelték össze, melynek során az öntöttvas díszítéseket daruk segítségével emelték az acélcsövekre. A vezetékeket kétféle, három méter magas és 9,3 méter fesztávolságú dekoratív kar tartja, amelyek a villamos peronjának vonalát követik.

Korhű felsővezeték-tartó oszlopok a híd közepén<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(Fotók: Vörös Attila)

A korhű kandeláberek – vagyis hagyományos lámpaoszlopok – elhelyezése és a végleges rendszer kialakítása a hídszerkezet felújítása után kezdődhetett meg. A kivitelező Tungsram-Schréder, illetve a Kandeláber összesen 73, háromféle típusú, kilenc méter magas oszlopot készített. Két oszlop megjelenése megegyezik a felsővezeték-tartó oszlopokkal, de ezeknek nincs funkciójuk. Öt oszlop a szárnyhídra került, míg a többi 66 oszlopot a híd két oldalán lévő járdák mentén állították fel.

A híd két oldalára 73 oszlop került

A 607 méter hosszú Margit hidat Ernest Gouin francia mérnök tervezte, akit 43 jelentkező közül választottak ki. A régóta várt hidat csaknem négy évig tartó építés után, 1876. április 30-án avatták fel. A Margit híd a második állandó összeköttetést biztosította a fővárosban. A pilléreket elegáns – a párizsi Place de la Concorde-on található oszlopokhoz hasonló – háromkaros kandeláberekkel szerelték fel. A lóvasutat 1894-ben villamos váltotta fel, ekkor készültek el a villamosfelsővezeték-tartó oszlopok. A forgalom növekedése szükségessé tette a híd kiszélesítését, melynek munkálatait 1935 és 1937 között végezték el. Ezzel egyidejűleg új, egyenként 3 lámpatestet tartalmazó kandelábereket szereltek fel, amelyek stílusa harmonikusan illeszkedett a meglévő villamosfelsővezeték-tartó oszlopokéhoz. Az oszlopcsere során a híd világítása is megújult. A második világháború súlyos károkat okozott a hídban, az 1947-es rohamtempóban elvégzett újjáépítés során nem tudták visszaállítani annak eredeti szépségét.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.