Ritkán jut új villamos Szegedre

Kemsei Zoltán   ·   2011.09.28. 10:30
00

A három, még villamosjáratot üzemeltető vidéki nagyváros közül Szegeden „ért be először a termés”, míg Miskolcon és Debrecenben épp hogy sikerült tendergyőztest hirdetni, Csongrádban már az első kocsit várják.

Talán az ötvenes-hatvanas évek elhibázott Budapest-centrikussága, talán a tervgazdálkodás rosszul meghatározott ipari céljai tették, de többek közt Szeged is csak a már meglevő, háború előtti kocsik „tuningolásával”, és a fővárosban már szükségtelenné vált, szintén nem ifjúkorú kocsik hadra fogásával volt kénytelen egyre fogyatkozó villamoshálózatán a forgalmat fenntartani. Mivel a gyárak továbbra sem a vidéki villamosüzemek korszerűsítésére fordították kapacitásukat, a budapesti Füzesi főműhelyben kifejlesztett, később Debrecenben gyártott házi csuklós „Bengáli” villamosokat vásárolta a Szegedi Közlekedési Vállalat (SZKV) is.

Kéttengelyes kocsikból házilagosan épített csuklós villamos, Szeged jellemző járműve volt a hatvanas években<br>(a képre kattintva fotógalériánk nyílik meg)

A házi csuklósokból háromféle típus futott Szegeden. Az egyirányú, egyoldali ajtós kocsik mind budapesti gyártásúak voltak, néhány közlekedett a fővárosban is. Debrecenben készültek a kétirányú, egy oldalon öt, illetve két oldalon öt-öt ajtós villamosok, a legutóbbi próbaüzemen is ez utóbbiak közül láthattunk néhányat.

Debrecenben 1979-ig készültek házi csuklósok, utána Magyarországon hazai piacra szánt új villamost (a Ganz-Hunslet KCSV6 típusán kívül) már nem gyártott a járműipar. Budapesten már 1978-tól (Tatra T5C5 típus), vidéken a rendszerváltás után külföldi gyártókat kellett keresni. Egy kassai kocsi sikeres próbafutásai után döntöttek a Tatra T6A2 típusú, egyirányú, egyoldali ajtós motorkocsik beszerzéséről. Az összesen tizenhárom új kocsi 1997 májusa és 1998 februárja között állt üzembe Szegeden.

A kétezres évek elején már szóba került az igencsak korszerűtlen házi csuklósok kiváltása, így Németországból (Berlin, Cottbus és Potsdam városából) huszonegy használt KT4D típusú kocsit vásároltak, amelyek közül eddig tizenhat állt forgalomba teljes felújítás után.

Szeged első PESA villamosa a gyárudvaron

A lengyel PESA 2009 augusztusában nyerte meg a szegedi villamosok beszerzésére kiírt tendert, az első kocsi érkezése a napokban várható.

Kapcsolódó hírek