Reptéri napok, reptéri élvezetek: Budaörs 75 éves

Márványi Péter   ·   2012.09.24. 19:00
cim1

Klikkeljen a képre és nézze meg Nitsch György galériáját!

Nem Repülőnapok, hanem Repülőtéri Napok: a meghirdetés szóhasználata feltehetően azt akarta óvatosan üzenni, hogy ezen a hétvégén maga a 75 éves légikikötő, Budaörs volt a főszereplő, persze azért jutott repülés is a rendezvénynek, ha nem is annyi, mint egy hagyományos repülőnapon. De valóban, a lényeg a szervezők szerint az volt, hogy barátságos alkalmat kínáljanak a barátkozásra a reptérrel, arra, hogy emberek sokasága jól érezze magát ezen a helyen, és gyaníthatóan ezt a célt Budaörs gazdája, a Repülőszövetség el is érte.

Szombaton és főképp vasárnap a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenki megtalálta a maga szórakozását: akit nem kötött le annyira az állandóan mozgó gépek látványa, az bejöhetett a körépületbe és megnézhette a reptérről szóló kiállítást és a remek diorámát az egykori közforgalmi légikikötőről. A kicsik pedig, ha leszálltak a kisvonatról, elsétálhattak a nagyhangárig, ahol a pihenő gépek látványa mellett élvezettel kurjonghattak be a hatalmas térbe, és nagy örömmel hallhatták saját visszhangjukat: még ez is produkció volt! Akinek pedig még ez sem volt érdekes, az gasztronómiai élvezetekkel foglalhatta el magát a kajasoron.

Még az ételes bódéknál is volt repülőszerkezet: háttérben egy sárkányszárny, ki lehetett próbálni, hogyan kormányozzák az ilyet

Node a repülés... Az első nap vitathatatlan sztárja Nádas Tamás, friss advanced világbajnokunk volt, az ő pörgős, kemény Edge-540-esével, de ugyancsak szép produkciót láttunk Szüle Zsolttól, aki egy kecses francia Morane-Saulnier 893-assal mutatta be, hogy bizony lehet látványosan műsort repülni vad dobott figurák nélkül egy négyszemélyes túragéppel is. Hasonlóan érdekes volt a következő nap a Jak-18-as repülés: a beszédes HA-JAJ lajstromjelű, ugyancsak négyszemélyes orosz gép a maga dörgő dögerős csillagmotorjával kicsit lomha, de roppant mutatós bemutatót hajtott végre, ez a gép már repülhetett igazi műrepülő elemeket is, különösen szép volt a méltóságteljes orsózása.

És ugyancsak az első nap látványossága volt a Komo Sky Team hármas köteléke: már augusztus huszadikán, a Duna fölött is megcsodálhattuk, hogyan lehet ultralight gépekkel ütőképes formációt összehozni. A második nap repült Talabos Gábor az ő 1961-ben készült 226-os Trénerével: mintha ötven évet visszamentünk volna az időben, amikor a magyarok számára emlékezetesen nagy sikert hozó 1962-es Műrepülő VB-n ugyanilyen gépek gyártották a figurákat.

Motors sárkányok célleszálló versenye a reptér északi peremén, ott volt csak szabad...

Mindkét nap érdekes versenysorozatokkal telt a háttérben: szombaton a motoros sárkányok, vasárnap a vitorlázógépek és a siklóernyők pilótái mérhették össze tudásukat – ez a szokványos fordulat ebben az esetben nagyonis reális volt,  tudásfelmérőnek is alkalmas volt a verseny. A vitorlázórepülők például célvonalra szálltak, számukra ez azért volt jó gyakorlás, mert bizony nem árt a pontos földetérés, ha termikek és segédmotor híján szűk terepen készül landolni valaki. Egyes kósza szövegfoszlányokból kiderült: a siklóernyősök körében olykor a résztvevők számára kifejezetten meglepő volt, hogy saját önbizalmukhoz képest (...„ó, hát én ott szállok le, ahol akarok!”...) mennyire nehéznek bizonyult a megadott ponton, a „palacsintán” földet érni, vagy legalábbb a pontokat érő öt méteres körön belül, pláne, ha a szél is kicsit forgolódni kezdett, hogy még jobban becsapja a versenyzőket.

A célleszálló versenyek rendkívül látványosra sikerültek – a versenyzők és a kisegítők számára, ugyanis a rendezőknek csak úgy volt ennek a számnak a repültetése engedélyezett, ha az egész kizárólag a reptér északi oldalán, a pályákon túl, tehát a nézőktől a lehető legtávolabb történik. Azon mindenképp érdemes elgondolkodni, hogyan lehet ezt másképp megoldani, természetesen a hatósággal való együttműködésben. Az mindenesetre jó jel, hogy amikor a nagy távolság után a vitorlázórepülő versenyzők elérhető közelségbe kerültek,  vagyis ott álltak a színpadon és megkapták a győztesek az érmeiket, volt bőven, aki tapsolt nekik, vagyis a közönség a nehézségek ellenére nagyonis jól fogadta, hogy a reptéren helyben mutassanak be a sportolók igazi versenyszámokat.

Rendkívül szép és szokás szerint harmonikus, mondhatni megható vitorlázóműrepülő bemutatót repült Szilágyi János a kifejezetten erre épített hófehér Swifttel: azt hiszem ez volt a két nap legesztétikusabb műsorszáma, igazi zenére lejtett igazi légibalett.

Versenyautó és repülőgép gyorsulási versenye: ebben a pillanatban még kétesélyesnek látszott...

Külön érdemes megemlékezni egy másik furcsa versenyről, amit Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnokunk, és az ország egyik legsikereseb rally-cross versenyzője, Bánkúti Gábor vasárnap vívott. Az esélyek eléggé egyértelműek voltak: az autós partner már a start előtt jelezte, hogy a csúszós fű nem az ő kerekeinek való, és néhány méter után a zöld Peugeot-t a fekete-zöld kétfedelű Skypolt valóban lehagyta, sőt, Zoli kicsit finomkodott is, belógatott szárnnyal próbált a lehető leglassabban repülni, hogy egy kicsit együtt legyen fotózható a két jármű. Az oda-vissza versenyzés után Veres Zoli príma bemutatót tartott ezzel a különös öszvér-madárral: amerikai sárkány és nagyon erős orosz csillagmotor, plusz egy nagytudású show-pilóta – mindez remek látnivalót jelentett a budaörsi nézők számára, sőt, ezalkalommal is erős volt az akusztikus élmény, a csillagmotor dörgése, a szárnyak közti dúcokon fütyülő levegő, különösen a nagy sebességű figuráknál.

Mind Nádas, mind Veres megrepültetett egy-egy csinos celebet is, érdekesmód a gyors dolgokhoz nem annyira konyító Molnár Anikónak jobban esett a műrepülés, mint az amúgy sokszor háromszáz felett motorozó kÍváló magyar versenyzőhölgynek, Kovács Nikinek, de a közönségnek szemlátomást ez a kis felhajtás is kellett, jólesett, sokan figyelték és találgatták az utasrepülések közben, hogy is érezhetik magukat a hölgyek a levegőben, aztán élvezték az élmények felidézését a színpadon.

A Körépületben a dioráma: ilyen volt valaha a közforgalmi Budaörs

És persze ez talán méginkább növelte a kedvet arra, hogy ki-ki befizessen a maga repülésére. Volt, aki a késő délután kötötten lebegő hőlégballont választotta, mások az oldtimernek tűnő An-2-essel, a gödöllőiek látványos festésű kétfedelejűvel kostolhatták meg a levegőt, ezzel a két géppel meg a körülöttük cirkáló Cessnákkal akár családostul is. Node volt bőven utasa az olyan igazi oldtimereknek, mint a varrógépkattogású Po-2-es, amely Sajtos Zoltánnal, a pilóta-szerkesztővel vagy Talabos Gáborral repült és vitt egy-egy körre egy-egy utast. Sokszor láttuk a reptér túlfeléről elstartolni Révy Laci bácsival az első ülésben a kétszemélyes Rubik-féle faépítésű, nyitott kabinos vitorlázógépet, a Cimborát is. És persze sorra jöttek az utasok a Goldtimer Alapítvány Li-2- eséhez: amikor aztán egyszerre startolt a HA-LIX, besorolt a Podva, gurult az Ancsa, a háttérben emelkedett a Cimbora, közben indított egy Cessna meg épp leállította motorját egy ultralight: volt ott olyan forgalom Budaörsön, hogy élvezet volt nézni és hallgatni. Igen, ilyen volt valaha egy népszerű közforgalmi repülőtér, és ilyen most egy igazi repülős, repülőteres népünnepély.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.