Belehúzott a ČD, rekordnyereség a Cseh Vasutaknál
Összesen 3,8 milliárd korona nyereséggel zárta a 2023-as évet a Cseh Vasutak Csoport, a személyszállítási üzletág is újra profitot termelt.
A Cseh Vasutak vállalatcsoport a 2023-as évben rekordméretű gazdasági eredményt ért el. A konszolidált bruttó nyereség a nemzetközi számviteli standardok (IFRS) szerint a teljes csoportra vonatkozóan elérte a 3,8 milliárd cseh koronát (59 milliárd forint). Ez 2008 óta a legjobb eredmény (akkor tértek át a mostani számviteli szabályok alkalmazására). Az előző évi gazdasági eredményhez képest elképesztő javulás tapasztalható, hiszen az egy évvel korábbi bruttó nyeresége a csoportnak „csak” 396 millió cseh korona (6,1 milliárd forint) volt. A Cseh Vasutak vállalati csoport mindegyik leányvállata, üzletága pozitív eredménnyel zárt, és három év után a személyszállítási vállalat is nyereséges lett.
A személyszállítást végző ČD (České dráhy) részvénytársaság nyeresége tavaly csaknem hárommilliárd koronát (46,5 milliárd forint) tett ki, és így az egész csoport teljes vállalati eredményéhez ez a társaság járult hozzá a legnagyobb mértékben. A Cseh Vasutak tavaly 164,4 millió utast szállított, ami 7,3 millióval több, mint egy évvel korábban. Ám nem ez hozta meg a kimagasló gazdasági eredményt. A legjelentősebb hatást az üzleti évre a még vasút tulajdonában lévő ingatlanok eladása gyakorolta. A vagyonkezelési tételben a ČD a 2022-es 242 millió koronás veszteségről hozzávetőlegesen kétmilliárd koronás nyereségre tett szert. Ez annak is köszönhető, hogy prágai pályaudvarok fejlesztési projektjeit előmozdították, például elkezdték a Smíchovské nádraží és környékének átépítését.
A személyszállítási üzletág pozitív eredményét – egyebek mellett – a bázist 1,3 milliárddal felülmúló jegyárbevétel hozta. A bevételek növekedését alapvetően a magasabb utasszám, a hosszabb átlagos utazási távolságok, valamint a magasabb hozamú nemzetközi és prémium szolgáltatások iránti növekvő kereslet magyarázza. Nemzetközi forgalomban dinamikus, több tíz százalékos növekedés volt tapasztalható egyes vonalakon, valamint az első osztályon szállított utasok száma is jelentős mértékben, csaknem tizedével nőtt. A ČD vezérigazgatója, Michal Krapinec szerint beigazolódott, hogy jó döntés a járműpark korszerűsítésébe fektetni hosszú távon, mert az később meghozza gyümölcsét. Csak az idén huszonkétezer ülőhelyet terveznek felkínálni új építésű vasúti járművekben. Az új járművekbe fektetett pénz természetesen valamivel növeli a vállalat adósságát, ez 2023-ban 65 milliárd koronára (1000 milliárd forint) nőtt (2022-ben 60 milliárd volt).
A ČD Cargo teherszállítási leányvállalat 733 millió korona (11,4 milliárd forint) adózás előtti nyereséget ért el, ami 423 millió koronával jobb eredmény az előző évihez képest. Sikeresen folytatják a külföldi piacokon való terjeszkedés hosszú távú stratégiáját, ahol a ČD Cargo teljesítménye több mint tíz százalékkal növekedett. A vasúti szállítmányozások hozzávetőlegesen hatvan százaléka nemzetközi fuvar. Tavaly az árufuvarozó üzletág 59,4 millió tonna javat szállított, ami viszont 4,8 millió tonnás csökkenést jelent az előző évhez képest. A vállalat vezetősége szerint a hazai fuvarozási piac teljesítményét elsősorban az erőművekbe és fűtőművekbe irányuló fosszilis tüzelőanyagok szállításának erőteljes visszaesése befolyásolta. Míg 2022-ben a ČD Cargo 12 millió tonna szenet szállított, addig tavaly kevesebb mint nyolcmillió tonnát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!