Reformokat sürget Győr közlekedésében a VEKE

iho/vasút   ·   2012.05.03. 07:30
40000

Egyre nő az agglomeráció és a város gazdasági szempontból is erősödik, mindez olyan igényeket hoz, mely szükségessé teszi, hogy az elkövetkezendő 30-40 évre új, hosszú távon is időtálló fejlődési irányokat jelöljenek ki. A VEKE szerint a kapkodó járatritkítások, tarifaemelések helyett egy részletes koncepció kidolgozása és következetes végrehajtása lehet az egyedüli megoldás.

„Győr elővárosának jelenlegi közlekedési rendszere elért a teljesítőképessége határához, s továbblépésre, fejlődésre ebben a formájában alkalmatlan. A közúti infrastruktúra túltelített, az utazási sebesség és a kapacitás elégtelen. A főútvonalak forgalmának döntően autóbuszokkal történő kiszolgálása olyan mértékű eszközfelhasználást és energiakibocsátást tesz szükségessé, amely – főként a szolgáltatás problémáinak ismeretében – gazdaságossági s környezetvédelmi szempontból sem tartható fenn hosszú távon. A vasútban viszont óriási tartalékok vannak, azonban megfelelő stratégia hiányában ezeket az elmúlt évtizedekben nem szabadították fel, az elővárosi szegmensben a vasút egyáltalán nem tudott alkalmazkodni az elmúlt időszak megváltozott viszonyaihoz. Győr elővárosi vasútvonalait ma helyenként rossz infrastrukturális állapotok, a kívánatosnál alacsonyabb pályakapacitás, rossz menetrendi struktúra jellemzi. Győr saját vasúthálózata a városból jelentős területet foglal el, azonban hiányzó fontos vasúti megállók, néhány száz méteres vágánykapcsolatok miatt ma nagy része nehezen használható, ezért alulhasznosított” – olvasható az egyesület honlapján.

A győri körvasút vonalvezetése és megállói

Kitérnek arra is, hogy számos külföldi példa alapján megvalósíthatók lennének ezek a tervek. Egyike az úgynevezett „S-Bahn” koncepció, melynek alappillérei egyrészt a vasúti gerinchálózat. Itt a közlekedési rendszer alapját egy alacsony menetidőket, magas járatsűrűséget és nagy kapacitást biztosító vasúti gerinchálózatnak kell biztosítania. A központi városon belül sok megállóval rendelkező gerincvonalat kell létesíteni. Második fontos kérdés a tarifális integráció: a hálózat igénybevételéért fizetett díjnak egységesnek, átláthatónak, szolgáltatófüggetlennek kell lennie. Harmadrészt egységesen szervezett, irányított, integrált közlekedési szolgáltatást kell nyújtani az egész térségben. Elengedhetetlen az összehangolt menetrendek, közös forgalomirányítás, együttműködő szolgáltatók, használók bevonása a döntéshozatalba.

Marcalváros állomás látványterve<br>(rajz: Füzy Zsuzsanna)

Az egyesület szerint Győr vasúthálózatán egy olyan törzsvonalat kell létrehozni, mely alkalmas lenne az elővárosi vonatok befogadására. Mindez két új megállóhely kialakítását (Adyváros és Marcalváros) hozná magával. Ezek a megoldások nemcsak hatalmas terhet vennének le Győr zsúfolt közlekedéséről, hanem hatalmas területek is felszabadíthatók ezáltal a város számára. Továbbá ma kevésbé frekventált településrészeket is a régió csuklópontjaivá tehet.

A VEKE úgy látja, hogy 30-40 milliárd forintos költségből az egész győri előváros számára egy fenntartható, 30-40 éves távlatban is időtálló közlekedési hálózat alakítható ki. A teljes tanulmány ezen a linken megtekinthető.

Kapcsolódó hírek