Qantas-kérdés: külföldi befektető? Búcsú a 767-esektől
Nem kap állami segítséget a nehéz anyagi körülmények között lévő ausztrál Qantas légitársaság – közölte Tony Abott miniszterelnök. A légitársaság egy 2,7 milliárd dolláros fedezet nélküli hitel felvételéhez kérte a kormányzat segítségét, hogy újra rentábilis legyen a működése. A kormányfő szerint több tanácsadóval is egyeztettek az ügyben, ezek után döntöttek úgy, hogy a légitársaságnak nincs szüksége egy fedezet nélküli hitel felvételére.
Továbbra is a kormány tervei között szerepel azonban az idegen tulajdoni hányad felső korlátjáról szóló törvény hatályon kívül helyezése. A privatizációs szerződésben ugyanis kikötötték, hogy nem ausztrál légitársaságok legfeljebb harmincöt, külföldi befektető pedig maximum huszonöt százalékot birtokolhatnak a légitársaságban. Ehhez azonban a miniszterelnöknek még meg kell nyernie a szenátorok támogatását is, és az ellenzék is kritizálta a javaslatot. Alan Joyce, a légitársaság vezérigazgatója az AP hírügynökség szerint szerdán a törvény eltörlését üdvözölte és hozzátette: a Qantas „egészséges”, erős pozíciója van, de meg kell találnia a kiutat a mostani, veszteséget termelő helyzetből, erre már konkrét tervekkel rendelkeznek. Versenytársuk, a Virgin Australia minden kormányzati támogatást ellenzett.
A Qantas február végén jelentette be, hogy elküldi ötezer dolgozóját, miután a cég 252 millió ausztrál dolláros adózás előtti veszteségről számolt be. Emellett a Qantas kétmilliárd ausztrál dolláros költségcsökkentő programot is végrehajt. A féléves adatok nyilvánosságra hozása után Tony Abott miniszterelnök a parlamentben azt mondta, nem szeretnék, ha a Qantas úgy versenyezne, hogy közben béklyóban van, ugyanakkor semmilyen konkrét ígéretet nem tett.
A Qantas elsősorban a magas kerozinárak, az erős ausztrál dollár és a fokozódó nemzetközi verseny miatt lett veszteséges. A társaság Ausztrália legnagyobb, a világ második legrégebbi légi cége: 1921. óta repül, és többször választották a legbiztonságosabbnak: 1951 óta egyetlen halálos balesete sem volt a cégnek.
Összesen 33 ezer munkavállalót foglalkoztat, flottája 142 repülőgépből áll, köztük 12 Airbus A380-as is megtalálható. A 2012-es évet 244 millió ausztrál dolláros veszteséggel zárta a vállalat, miközben utasszáma a 2008-as 38,6 millióról 2012-re 46,7 millióra emelkedett.
Ami a jelentős flottát illeti, a friss jelentések szerint alapos kapacitáscsökkentést határozott el a költségcsökkentés keretében a légitársaság: mind a belföldi, mind a nemzetközi hálózat gépparkját alaposan megnyirbálják úgy, hogy leállítanak korosabb gépeket, és halasztják új gépek megrendelését vagy átvételét.
A régebbi típusok egyfelől több üzemanyagot fogyasztanak, másfelől magasabb a karbantartási igényük is, és a változások ráadásul csökkentik a típusok számát, ami egyszerűbbé és áttekinthetőbbé teszi az üzemeltetést. Így 2015 harmadik negyedévére leállítják mind a tizenöt Boeing 767-est, és helyettük a Qantas-csoporthoz tartozó Jetstar A330-asait használják majd, miközben a Jetstar a saját flottáját 787-es Dreamlinerekre cseréli.
2016 közepéig ugyancsak nyugdíjba küldik azokat a 747-eseket, amelyek a korábban beindított belső átalakításokon még nem estek túl, ez hat óriásgép kivonását jelenti. De ugyancsak kivonnak kilencet a már átalakított, fekvőhellyé formálható Skybed ülésekkel felszerelt 747-esekből, ezeket gyaníthatóan mindenképp eladni szeretné a légitársaság. Ugyancsak fontos változás, hogy a 2016-os pénzügyi évre kivonják a Classic, a Qantas esetében 400-as Boeing 737-eseket, tehát a keskenytörzsű flottát is egységesítik és modernizálják, maradnak az NG 800-asok.
A gazdaságosabb üzemű kétszintes A380-asokból a Qantas jelenleg tizenkét példányt repül, de átszabja a további nyolc gép megrendelését, és „a jövőbeli lehetséges igények” szerint változtatja meg az átadások időpontját, magyarán halasztja a gépek átvételét. Mivel a gépek egyenként listaáron számolva 414 millió amerikai dollárba kerülnek, innentől kezdve a halasztás máris jó hatással lesz a légitársaság pénzügyi egyensúlyára. De ugyancsak lassítja a Qantas a Jetstar három utolsó Boeing 787-esének az átvételét is, megint csak azért, hogy ezzel is lélegzethez jusson a financiális szorítás közepette. Ezzel együtt a diszkontcég 2016 közepéig tizenegy Álomgépet állít forgalomba, miközben A330-asait az anyavállalatnak adja át.
Az elmúlt hetek szaksajtóbeli elemzései azt emelik ki, hogy a Qantas nagyon nehezen tud lépést tartani az agresszív és dinamikusan fejlődő konkurenciával, például a tőkeerős tulajdoni partnerek, az Air New Zealand, az Etihad és a Singapore Airlines segítségét élvező Virgin Australia keltette versenyhelyzettel. Ugyancsak nagyon kemény problémát jelent, hogy a Qantas a hosszú távú járatain sem tud profitábilis lenni, ezért is halasztotta el néhány megrendelt A380-asa átvételét, viszont épp a már meglévő óriásgépek jobb kihasználtsága érdekében szakította meg 2012-ben a sokéves Qantas–British Airways együttműködést és kötött a „codes-share megállapodásoknál erősebb” szövetséget az Emirates-szel, így az európai járatok közbülső leszállóhelye Szingapúr helyett Dubaj lett, és az öbölmenti társaság révén nyílik az Ausztráliából érkező utasoknak sokkal többféle átszállási lehetősége Európa nagyvárosai felé.* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!