Progressz, űrállomás: sikertelen kísérleti dokkolás

iho/repülés   ·   2012.07.24. 13:43
progress_redock_cim

Nem sikerült az első dokkolási kísérlet az oroszok új berendezésével. Az eddigi „Kursz”-rendszerhez képest az áprilisban az űrállomáshoz kapcsolt Progressz-47 teherűrhajóba beépítették a „Kursz-NA” rendszert is, amely felfrissített elektronikája révén kisebb üzemanyagfogyasztás mellett kellene, hogy vezérelje a megközelítést és az összekapcsolást.

A teherűrhajó áprilisi érkezésekor az eredeti rendszert használta, vasárnap pedig leválasztották az ISS-ről, hogy kipróbálják az új berendezés működését. Azonban a Kursz-N aktiválásakor az űrállomástól valamivel több, mint 9 mérföldnyire az irányítók kénytelenek voltak egy hibajelzés miatt megszakítani a megközelítést.

Az orosz mérnökök vizsgálják a hiba okát, és néhány napon belül megint megpróbálják a megközelítést és az összekapcsolást. Addig a Progressz a mostani pályáján halad majd, nem túl messze az űrállomástól.

Mint korábban jeleztük, augusztusban újabb kísérlet zajlik majd egy Progressz-teherűrhajó részvételével: az oroszok azzal próbálkoznak, hogy felbocsátáskor eleve olyan pályára emeljék a kapszulát, amelyről az eddig szükséges több mint két nap helyett néhány órás repülés elég az űrállomás megközelítéséhez.

A Progressz-47 vasárnapi leválasztása

Megfigyelők szerint az oroszok fokozott aktivitása összefüggésbe hozható azzal, hogy a Nemzetközi Űrállomás ellátásában már nincs monopóliumuk, tehát gazdasági érdekük, hogy a szolgáltatás javításával megtartsák pozíciójukat. Az Európai Űrügynökség cargo-kapccsulája mellett mostmár a japán állami űrszervezet is bekapcsolódott ebbe a folyamatba, a japánok néhány napja indított teherűrhajója a tervek szerint pénteken dokkol az űrállomáshoz.

De ami az oroszok számára még komolyabb figyelmeztetés: májusban sikeresen randevúzott az űrálllomással az első magánűrhajó, a SpaceX Dragonja, amely további teherjáratok sikeres teljesítése után néhány év múlva beszállhat a személyzetcserékbe is, tehát embereket szállíthat az űrállomásra és hozhat vissza a földre. Ami pedig a Dragont még vonzóbbá teheti: aa Szojuz-Progressz rendszerekkel ellentétben a Dragon űrhajó újra felhasználható, sőt, a későbbiekben nemcsak a kapszula, hanem a hordozórakéta két fokozata is visszatér a Földre és indítható lesz a következő menetben.

Az amerikai Dragonnal jól sikerült a randevú

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.