Pilóták, repülést szeretők, irány Pécs!

Márványi Péter   ·   2011.07.23. 14:37
pilota_mod_kesz

A fotókat az airport-pecs.hu oldalról vettük át

Egy Magyarországon még ismeretlen rendezvényfajta várja a hét végére a Pécs-Pogány repülőtérre a pilótákat, de a laikus közönséget is. Moskovits Ervint, a szervezők egyikét az ötlet eredetéről kérdeztem - mi az, amitől több lesz ez a néhány nap, mint az eddigi hazai repülőnapok?

Békés Attila barátom, volt növendékem megkeresett, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy ilyet: ő volt egy Tannkosh elnevezésű, ugyanilyen szellemben rendezett rendezvényen Németországban, Tannheim repülőterén. Ami pedig egyébként már egy amerikai rendezvény, az Oshkosh világtalálkozó európai másolata.

Akkor ez a magyarországi lehetne Pogányosh…

Lehetett volna... Nyilván a kis Magyarország nem enged meg egy olyan méretű eseményt, mint a Tannkosh, ahol 1400 repülőgép volt még néhány évvel ezelőtt a jobb időkben. Nagyon sok olyan pilóta van Magyarországon, aki nyelvtudás hiánya meg anyagi okok miatt nem tud elmenni külföldre. És az se lenne jó, ha kimaradnának egy ilyen rendezvényből.

Azt hittem, hogy ide elsősorban a repülőgép-tulajdonosokat várjátok.

Nem, sőt. Gondolkodtunk azon is, hogy noha pilótatalálkozónak hívjuk, de igazából aviatikusok, repülőszerelmesek találkozójának kellene hívni, mert erre meghívtunk mindenkit: a műszaki emberektől a légiirányítókig bárkit, aki repüléssel foglalkozik, akár modellezik, makettezik, repülőgépet épít, teljesen mindegy, csak a repülés szerelmese legyen.

Mennyire képesek tükrözni ezt a sokféleséget a programok? Milyen lehetőségük lesz a szakágaknak a bemutatkozásra?

A hőlégballonosoknak például van gáz, tudnak repülni, jön vagy tíz csapat, és ők minden reggel, amikor az időjárás engedi, és minden este repülni fognak. A háti motorosok egyenesen versenyt tartanak. A motoros repülők eleve repülővel jönnek. Van egy külön kiállítói tér, ahol a gyártók jelenhetnek meg. A vitorlázórepülők meg az ejtőernyősök klubszinten állítanak ki, az ejtőernyősök ugranak is, még a vitorlázórepülőktől is vannak kiállítók. És ki is lehet próbálni a gépeket, mert a segédmotoros vitorlázók fel is szállnak.

Lesz-e kifejezetten airshow része a pilótatalálkozónak?

Lesz. Szombaton 10-kor kezdődik, a menetrend szerinti járat 13 órakor megszakítja majd, utána folytatódik délután 3-ig. A legérdekesebb résztvevők közül érdemes kiemelni az egyetlen katonai és ráadásul sugárhajtású gép, a szerbiai Soko G-2 Galeb repülését. Itt lesz Nádas Tamás, többszörös magyar bajnok,  világranglista nyolcadik, Európa bajnok. Repülni fog egy csodálatos replika, Lampich Árpád húszas évek végén világrekordokat repült kisgépe, a Váradi László által újjáépített Róma, ez is nyilván sokaknak lesz nagy élmény.

Hangsúlyosan propagáljátok a szakmai előadásokat, a továbbképzés lehetőségeit is.

Igen, de a fő szempont, hogy barátilag összehozzuk a repülőtársadalmat egy helyre. Az ország nagyon pici, mégis nagyon messze vannak egymástól a repülőemberek, és nem nagyon létezik összetartás. Tehát nagyon fontos, hogy találkozzanak cégek, klubok, repülőemberek, műszakiak, és fontos az, hogy tudjuk egymást segíteni a jövőben.

fotó: Somogyi-Tóth Dániel/ Legifotok.hu

Meg kellene találni azt a légkört, ami mondjuk 20-25 évvel ezelőtt még jellemző volt?

Így van, az MHSZ időszakban ez még megvolt. Most nagyon sok klub és nagyon sok pilóta csak a saját dolgaival foglalkozik, de lehet, hogyha összefognánk, sokkal könnyebben menne minden. Már csak olyan szinten is, hogy van, akinek oktatógép kell, van, akinek ott áll két-három ilyen gép a hangárjában, mert nem tud vele mit csinálni.

Válhat-e a pilótatalálkozó Pécs-Pogányon olyan hagyománnyá, mint akár Tannkosh, akár Oshkosh?

Nagyon szeretnénk. A feltétele ennek nyilván az érdeklődés és a siker mértéke. Anyagilag pedig az, hogy legalább rentábilis legyen. Ha legalább a belefektetett pénzt visszahozza, akkor az már elég.

Akkor érdemes a következőt is megrendezni?

Egyébként is érdemes , csak akkor meg is tudjuk rendezni.

Kapcsolódó hírek